20 השירים המשמעותיים של התקופה

השירים שאתם צריכים להכיר כדי להבין את ישראל 2020

רויטרס

סטפן לגר ויהונתן מרגי

דיבור נגוע

המילה "נגוע" לא מביאה איתה תחושות נעימות נכון להיום, אבל אם כבר - אז אך ורק ככה. סטפן ומרגי הם שניים מהיהלומים הכי נוצצים של הפופ הישראלי העכשווי. הם עוד לא הספיקו לבנות לעצמם רפרטואר של ממש בנפרד, ובכל זאת היו חכמים מספיק כדי להעדיף שיתוף פעולה על תחרות. השלם הצליח אפילו להתעלות על סך חלקיו, והוא השיא של תהליך ההתבגרות של כל אחד מהשניים. השיר רק התחיל וכבר הספיק להיגמר ולהשאיר אתכם עם האצבע על כפתור הריפליי, הרגאטון הלטיני נשמע כאן הכי ישראלי והספרדית של סטפן היא הדבר הכי קרוב לחו"ל בהווה וגם בעתיד הנראה לעין. לא חייבים להיות רקדנים כדי לרקוד עם השיר בבית, למען האמת אם תאזינו לו לא באמת תהיה לכם ברירה. אבל אולי בכל זאת כדאי להימנע מלצלם ולהעלות לטיקטוק. (נטע רייצס)
צילום: רויטרס
צילום: רונן פדידה

נסרין קדרי

לפני שהכרתי אותך

לפני שהכרנו את נסרין, בכלל לא ידענו כמה אנחנו עלובים שאין לנו כוכבת על, שיכולה לשיר כמו שרק כוכבות העל הערביות יודעות. כולם מכירים את "אינתה עומרי" של אום כולתום, מטיבי לכת מכירים גם את פיירוז. אבל לשמוע את כל זה בעברית, את רבעי הטונים מתרסקים על הרצפה בעוצמה שיכולה לשבור צלחות, כזה לא היה לנו. קול שהוא זעקה, שכל כך מתאים לרוח התקופה. איזה כיף שנסרין פרצה לחיינו (דרך התכנית "איל גולן קורא לכם", עונה 2), ואיזה כיף שהיא גם הביאה איתה את האישיות המוגזמת. הכל אצלה יותר מדי. ההצהרות, הגיור, הגברים, השמלות, הדיאטה, ההופעות ב"דה וייס". "לפני שהכרתי אותך" הבלדה המטמטמת של דולב רם ופן חזות, עוד תהיה התשובה הישראלית ל"Beautiful" של כריסטינה אגילרה. הפזמון הזה הוא דבר שאי אפשר לעמוד בפניו. וההופעה של טלולה בונט בקליפ היא הוכחה שלנסרין יש גם חוש הומור. מה עוד צריך? (גל אוחובסקי)
צילום: רונן פדידה
צילום: זוהר שיטרית

איתי לוי

המחשבות הורגות אותי

איתי לוי הוא אחד שלא נותן בקלות. זה פשטני להגיד, אבל עם הביוגרפיה שלו, האבא הנרקומן, הטיפול באמא, זה גם לא מפתיע. בתחילת הדרך קשה היה לזהות בשירים שלו אופי או איזו אמירה אישית. בהתחלה הספיק "אמרו לי שראו אותך באיזו מסיבה בחיפה" וקול יפה. אבל עם הזמן גם הוא הבין שאפשר יותר. אחרי עונה מוצלחת כשופט ב"כוכב הבא לאירוויזיון", שבה הוא למד להתמודד עם לשונות מחודדים כמו אלו של סטטיק ואסף אמדורסקי, הגיע הרגע שלו להתחיל להעיף את הקליפות. באי.פי שיצא לא מזמן לוי מסביר כל מה שקרה ברומן שלו עם הדר חיון, שאמור היה להסתיים בחתונה. "המחשבות הורגות אותי" היא בלדה מעולה שכוללת גם את שורת הפתרון: "אני זוכר את המילים, תקנה לי כבר טבעת". אז אולי לא יפה להאשים רק אותה, ואפשר היה להוסיף קצת ביקורת עצמית. אבל זה שיר מצוין, והגרון של לוי משוכלל מאי פעם. בקרוב יפתחו חנויות התכשיטים, למקרה שמישהו יתחרט. (גל אוחובסקי)
צילום: זוהר שיטרית
צילום: Jeff Kravitz, gettyimages

נועה קירל

אם אתה גבר

נועה  קירל היא בוגרת של מאבק ארוך. נקודת המוצא שלה, תמיד, היא שמזלזלים בה, ומימיה הראשונים היא נלחמה על הלגיטימיות שלה בעולם המוזיקה הישראלית. לכי תוכיחי שאת לא פרובוקציה, לכי תוכיחי שהצלחה אי אפשר לקנות בכסף של הורים, לכי תוכיחי שאת לא סתם כוכבת נוער ריקנית אלא באמת מוכשרת, לכי תוכיחי שאת יכולה לעשות להיטים ענקיים ולא רק מוזיקה לילדים. עם כל מכשול שהיא קפצה, הגיע מכשול חדש ואיתו אלפי טוקבקים מגעילים ומקטינים. מה אפשר לאחל לילדה שיש לה הכל? שיעריכו אותה. "פאוץ'" היה הרגע הזה שהרבה אנשים חשבו לעצמם "יו, היא באמת אחלה". זה שיר שכל מי שאי פעם אהב פופ יכול להתחבר אליו בקלות, אבל קירל היא אישה צעירה, אז "פאוץ'" לא היה מספיק כדי לאפשר לה את הלוקסוס של הצטרפות לעולם המבוגרים. כי הוא עדיין יכול להיתפס כגימיק, הוא לא "רציני". עכשיו לכי תוכיחי שאת באמת מורכבת. "אם אתה גבר" הוא עוד צעד לכיוון העולם הזה, עוד שלב בדרך ללגיטימציה. "תגידי לי מה את עושה? על מה את נלחמת?" - אלה לא מילים שנערה שרה. היא שרה גם בקול גבוה וגם בקול נמוך, כמו זמרת ורסטילית מכובדת. יש לו קליפ של וואן שוט בחלל ריק, היא באאוטפיט בודד נאבקת ברקדן אחד. עד כה הכרנו קליפים עמוסי תלבושות, רקדנים וצבעים, שנערכו היטב. זה לא עוד פאוץ', זה תיק צד. מה עוד נועה קירל עשתה השנה? השתתפה בקולות בשיר של עברי לידר, שיחקה בקליפ של קרן פלס. ברור שהיא לא לגמרי בעולם המבוגרים, אבל היא במצב ביניים הזה, אתם יודעים, בדיוק כזה של בת 18 שהתגייסה לצבא. גם על הצעד הזה היא קיבלה ביקורת. צה"ל בחר לגייס אותה למסלול טאלנט, אז אנשים כעסו שהשירות הזה הוא בדיחה. נו, לא פלא שכל הקליפ של "אם אתה גבר" הוא באווירת אגרוף, זה כי היא עדיין צריכה להילחם. (מיטל שבח)


צילום: Jeff Kravitz, gettyimages
ארתור לנדה

טונה

אין בינינו חלל

דווקא בתקופה של בידוד חברתי אפשר לראות כל מיני טיפוסים מקשקשים על אחדות: הצטרפו לממשלת אחדות, שבו יחד בסדר הפסח הגדול בעולם, אל תדאגו, נעבור את זה יחד. באמת שאין בישראל מסר יותר לעוס ומאוס מהשורש י.ח.ד על הטיותיו, כך שלהצליח לדבר על אחדות בלי ליפול לקלישאות זו משימה כמעט בלתי אפשרית. השיר הפותח את האלבום האחרון של טונה, "ועכשיו לחלק האינטרגלקטי", מפרק את הרעיון הפשוט של האחדות באופן מורכב למדי. השיר שופע דיסוננסים ("ילד שיודע להרכיב רובה"), אמירות פשוטות וחדות ("כל מה שדפוק זה שכולם צריכים חיבוק") ומשפטי זן ("כל יצור חי נולד טאבולה ראסו/ גודל אי שם לחשוב שאולי חסר לו משהו"), אבל התמהיל הכביכול רנדומלי הזה מתאחד לאמירה מובהקת שמרחפת מעל, אי שם בכוכבים. פשוט מאוד, מורכב לאללה. כך מצליח טונה לדבר על הכיבוש בלי באמת לדבר על "הכיבוש", להגיד דו קיום בלי להיתפס כמתנשא ולהעביר מסר די היפי בלי להרגיש לרגע מנותק מהמציאות. זה לא רק נובע מהטקסט, אלא גם מכלי המיתר הערביים שעולים מבעד למיקס, מהביטויים בערבית שמסתננים לטקסט ומהאופן הנינוח שטונה מבצע את האמירות הפשוטות שלו בלי לטשטש את מורכבותן. לא סתם יש קריצה קלה, אולי בלתי מכוונת, ל"מדברים על שלום" של מוקי – זה המנון השלום היחיד שיכול להתאים ל-2020. מפוכח ואופטימיסטי, סתור וחדור מטרה בו זמנית. לדבר על אחדות - אחדות אמתית, לא ליהודים בלבד – זו משימה כמעט בלתי אפשרית בימינו, אבל רק כמעט. כי "שום דבר לא אפשרי עד שמישהו עושה את זה". (מתן שרון)
צילום: ארתור לנדה
צילום: אלון דניאל

יסמין מועלם

מסיבה (עם שקל)

מאוד משונה שישראל עדיין לא התאהבה באר אנד בי. אחרי הכל, זה ז'אנר מאוד קליל. פופ עם אקסטרה סקסיות, היפ הופ בגרסת סוף שבוע רגוע. אם נאמין לסרטון הוויראלי שניתח פופולריות של ז'אנרים לאורך השנים, ב-2019 הוא הז'אנר השלישי בגודלו במכירת אלבומים, אחרי היפ הופ וטכנו. לשמות ענקיים כמו ביונסה, דה וויקנד, אלישיה קיז וג׳ון לג'נד אין באמת מקבילה ישראלית. הגל המעודכן של האר אנד בי באמריקה הביא איתו בעיקר שורה של זמרות - סיזה, h.e.r, אלה מאי, סאמר ווקר. זה אותו ז'אנר רך ועוצמתי, אבל עם יותר סטייל ואטיטיוד. והנה, תודה לאל, לטרנד הזה יש שלוחה מקומית. קוראים לה יסמין מועלם, שיכולה לסמן בקלות וי על כל רשימת התכונות שזמרת אר אנד בי ב-2020 צריכה. יש לה כישרון ענק לכתיבת שירים, קול מלטף ולא מתחנף, היא מגניבה על אמת. משתמשת במילים כמו "פיד", "טינדר" ו"מאה אלף עוקבים" באופן שכל רווקה צעירה יכולה להזדהות איתן, ולא באופן האנה-זקי. אלבום הבכורה שלה שיצא השנה, "אריה", הוא מיצג גילאי ה-20 בצורה שבנות חוות אותן, ולא בצורה שכותבי להיטים חושבים שככה חווים אותן. כל המיינסטרים הישראלי מנסה לעשות מסיבות, אבל אצלה זו המסיבה הכי אמיתית שיש. הדבר הכי מדהים ביסמין, זה שהיא פועלת ממקום של ביטחון אמיתי - של מי ששאלה את עצמה שאלות ומצאה תשובות. "מסיבה" הוא בדיוק השיר המוכיח את זה. שיר כזה שאפשר לשמוע ברקע, אבל כשעוצרים להקשיב מבינים כמה כוח יש בו. "אני לא צריכה מחמאה, יודעת, נועדתי לזה, זה שלי", מילים חריפות בעטיפה קלילה. זה הזמן של ישראל להדביק את הפער ולהתאהב קולקטיבית ביסמין מועלם, או שזה הזמן של יסמין מועלם להבין שהיא יכולה לשיר באנגלית ולכבוש את העולם. זה שלה. (מיטל שבח)


צילום: אלון דניאל
צילום: דודי חסון

ישי ריבו

הלב שלי

אם יש משהו אחד שלמדנו השנה, לפחות מוזיקלית, זה שהאוזן הישראלית אוהבת שירים עם כיפה, עדיף סרוגה, ושהקשר עם אלוהים יככב בפזמון ובבית האחרון. פופ אמוני קוראים לזה, ואם פעם היו כאלה שהרימו גבה כשאביתר בנאי התחיל לשמור מצוות וזנח את המסיבות במצפה רמון – היום כולם מזמזמים את הלב של ישי ריבו, מדקלמים את חנן בן ארי, ומעדיפים את נתן גושן עם כיסוי ראש שהוא לא כובע הגרב ההוא שעשה אותו למי שהוא. תרצו או לא, הפופ האמוני הפך לאחד הז'אנרים הכי בולטים ומצליחים כאן בשנה האחרונה, ונראה שמי שמנצח מעל כולם על הקונצרט האלוהי הזה הוא ישי ריבו. ההתברגות של "הלב שלי" במקום השני במצעד השנתי האחרון של גלגלצ מוכיחה יותר מהכל שעם לחן טוב, מילים מרגשות, ופשוט מוזיקה טובה – האריזה לא באמת משנה ומקומך במיינסטרים הישראלי מובטח. גם אם אתה לא מדליק את הטלפון שלך בשבת. כי בסוף, אל מול כל המתנגדים לזרם, וכל אלה שמרגישים תחת מתקפה מסיונרית כשריבו וחבריו למניין המוזיקלי מתחילים לנגן – זה מה שמייחד אותנו, בדיוק שירים כאלה. ואם כבר להאמין במשהו ובמישהו – אז עדיף שזה יהיה ישי ריבו. (ירון רוולסצ'י)
צילום: דודי חסון
צילום: רן יחזקאל

עדן אלנה

פקר ליבי

כולנו היינו רוצים להיות קצת עדן אלנה. ואז לא. ואז כן. ואז אלוהים - איזה טלטלות עברה הבחורה הצעירה הזאת מאז שזכתה בגמר "הכוכב הבא" ונבחרה לייצג את ישראל באירוויזיון. אחרי קדם זריז, ופחות משבועיים לפני הופעת וירוס המאה בחיינו, כולנו בחרנו בה שוב, הפעם תחת הנוסחה המנצחת תמיד של דורון מדלי ועידן רייכל שהמשיכו את הקו של "שבט אחים ואחיות" עם שיר שהוא קצת מכולנו. "פקר ליבי" אולי לא יגיע השנה להולנד, אבל זה לא הפריע לו להפוך לאחד השירים הכי בולטים שיצאו כאן בשנה האחרונה, וגם בלי החותמת של איגוד השידור האירופאי – עם ישראל אימץ אותו לחיקו, חיבק אותו, בכה יחד עם עדן כשהאירוויזיון בוטל, והמשיך לרקוד אותו דרך מרפסות הקורונה. כי ב"פקר ליבי", בטח שמתם לב, יש קצת מהכל: קצב ושמחה, אהבה ושלום, עברית ואנגלית, ערבית ואמהרית. פקר ליבי נוגע לכולם ונוגע בכולם. קצת כמו הקורונה – רק בקטע מרים. (ירון רוולסצ'י)
צילום: רן יחזקאל
צילום: עומר אלוני

נורוז ובוי אצ'י

מרגיש נפלא

בעולם הצעירים המבודד של טיק טוק, אין הרבה סנכרון לתרבות שאנחנו, האנשים שעברו את גיל 19, צורכים. שם סלבס לא קובעים טרנדים, אלא רק מצטרפים אליהם באיחור מביך. שם מוזיקה הופכת למצליחה ורק אחר כך תחנות הרדיו מתחילות לשדר אותה. הכוכבת הכי גדולה בטיק טוק בימים אלה היא לא קיילי ג'נר ולא סלינה גומז, אלא בחורה אמריקאית בת 15 בשם צ'ארלי ד'אמליו שחוץ מלרקוד בצורה חביבה היא לא עושה כלום. הלהיט הכי גדול שהגיע מהטיק טוק בישראל הוא לא של עומר אדם או של נועה קירל, אלא של הראפרים נורוז (אור נורוזי) ובוי אצ'י (אליאור אנטווי). השניים פועלים כבר כמה שנים בסצינת הטראפ המקומית, שנחשבת קטנה יחסית, והשירים שלהם מוכרים לחובבי הז'אנר בלבד. אבל בעולם הטיק טוק זה לא משנה כאמור אם אתה חזק בחוץ - יש להם שיר טוב עם פזמון מעולה, שכיף לעשות לו ליפסינק, אז יש להם מנצח. "מרגיש נפלא" התגלגל במשך כמה חודשים טובים באפליקציה, עד שאין היום נער בישראל שתשאלו אותו "מה נשמע" והשיר הזה לא יהיה לו בראש. גם אייל גולן ודניאל גרינברג העלו סרטון לצלילי "מרגיש נפלא", וזה כמובן היה חודשיים אחרי השיא. במקרה הזה המדיה המסורתית פספסה בענק ולא הצטרפה, ו"מרגיש נפלא" מועמד לככב בכתבות "10 שירים שאתם זוכרים אם הייתם בטיק טוק" בעוד עשור - אם העיתונות עדיין תתקיים ולא תוחלף באפליקציות ריקוד. (מיטל שבח)
צילום: עומר אלוני
צילום: רויטל טופיול

אהוד בנאי

אל תדאגי

משפטים כמו הפזמון "אל תדאגי, תמיד לצדך. גם אם רחוק, בקרבתך" הם הסיבה שישראלים כל כך אוהבים מוזיקה ישראלית. משפטים דחוסים שמעבירים באופן מושלם את הרגש שכל גבר שרוצה לחזק את אהובתו/ בתו/ אימו מהמרחקים ימצא בהם את עצמו. זה משפט דל במילים, אך מלא עוצמה, והוא ייכנס לבטח לרפרטואר של שירי געגועים בטקסים וסרטונים משפחתיים. ובכלל, הזמן עובר, ואהוד בנאי רק משתבח. מעטים הזמרים שמצליחים גם בעשור השביעי לחייהם לכתוב טקסטים רלוונטיים ויפים, שמחדשים משהו, ואז להוסיף מנגינה חד פעמית. האלבום האחרון שלו יפה לפחות כמו קודמיו. תענוג. בנאי הוא גם אחד האנשים הבודדים בישראל שהצליח לבצע חזרה בתשובה בלי להפוך לנודניק (האמת גם אביתר, אולי גם זה אצלם בגנים). בימים כאלה של ריחוק פיזי, השיר הזה יכול להביא דמעות בהרבה בתים. (גל אוחובסקי)
צילום: רויטל טופיול
צילום: רן יחזקאל

עדן חסון

אין יותר מועדונים

בעוד כמה עשורים יסתכלו לאחור על התקופה הזו ואנשים יטעו לחשוב שעדן חסון כתב את "אין יותר מועדונים" בעקבות הקורונה. באופן מיסטי לחלוטין, השיר הזה יצא עוד לפני שמישהו אכל פנגולין מקולקל בשוק בווהאן. כשאסרו על התקהלויות, הופעות ומסיבות, כבר היה לכולם ברור איזה שיר לשלוף בבדיחות קורונה הראשונות. "אין יותר מועדונים", הוא לא רק להיט ישראלי שהצליח – הוא גם נבואה שהתגשמה. בעדן חסון יש הרבה קסם. הוא נכנס למוזיקה הישראלית על תקן הבחור החמוד והרגיש שכותב שירי אהבה. כבר בסינגל הראשון שיצא ב-2017, "שמישהו יעצור אותי", הוא הצליח מאוד. הלהיטים המשיכו להגיע, אבל הפרצוף שלו לא באמת היה מוכר בכל בית. "אין יותר מועדונים" היה המקפצה הענקית, זה שהיה אפשר לנגן במסיבות וחתונות. האירוחים בתוכניות טלוויזיה לא איחרו לבוא, ואז גם מופע משותף ענק עם עדן בן זקן. בזכות הנבואה הזו, הוא באמת הגיע לכל בית עם על הבמה של הזאפה, מול עשרות אלפי צופים שבגלל הקורונה סגרו להם את המועדונים. (מיטל שבח)
צילום: רן יחזקאל
צילום: תדלה אסרס

אורית טשומה

השפע בדלות

"חקרתי את עצמי בתוך הבאלגן, זרקתי ת'שעון לקחתי לי ת'זמן. בכפפות משי לא עושה לי רצח אופי, יש מספיק שוטרים שפלים שמחפשים אתיופים" - שרה אורית טשומה בבית הראשון של "השפע בדלות". זה שיר של יודעי דבר, כאלה שנשבעים בה ובו באותה נשימה עם לורן היל, ואם אי פעם חשבתם איך הפגנה הייתה נשמעת אם היא הייתה שיר – "השפע בדלות" יסביר. בין היפ הופ לספוקן וורד, בין נצרת עילית לרחובות, יש מרכז שנקרא אורית טשומה – מי שהפכה בשנה האחרונה לאחד הקולות הכי מרעננים במוזיקה העברית, הישראלית או יו ניים איט. אורית טשומה עושה משהו אחר. מרגישים את זה תוך 20 שניות של האזנה לכל שיר שלה, ו"השפע בדלות" הוא פשוט נער הפוסטר של כל הסיפור המרתק הזה. נער הפוסטר שלה ושל עוד אלפים אחרים שמחכים כבר יותר מדי זמן להצטרף לפוסטר הגדול שעליו חלמו אבות אבותינו, וזה לא משנה אם הם ישבו בקזבלנקה, ורשה או גונדר. אורית טשומה היא באמת קול של דור, על כל הקלישאה שבעניין, וזה בסדר – כי אם יש משהו שהשפע בדלות מלמד אותך - זה לבעוט חזק בקלישאות. (ירון רוולסצ'י)
צילום: תדלה אסרס
צילום: דודי חסון

חוה אלברשטיין ושלומי שבן

שקיעתה של הזריחה

"הכל מתמוטט, נשאר רק חלום" - אחד המשפטים שכל כך מתאימים לרגע הזה בזמן, למרות שנכתב לפני יותר מ-30 שנה. "שקיעתה של הזריחה" היא אחת הקלאסיקות המוצלחות ביותר של רמי פורטיס. זה שיר איקוני, עם ביצוע מאוד ספציפי, ולכן לגעת בו זה לא ממש רעיון טוב. אלא אם כן את חוה אלברשטיין. כי אז את יכולה לעשות מה שאת רוצה. המופע המשותף של אלברשטיין ושלומי שבן הוא ניסיון שעלה מאוד יפה להחזיר את חוה של פעם, עם השירה התיאטרליות, ההתענגות על כל מילה, והפיכת ההאזנה לשירים למשהו שדורש הרבה יותר ריכוז. במסגרת הזאת בחרו השניים לחדש דווקא את השיר הנהדר הזה, וזה הצליח להם מעל ומעבר. מספיק לשמוע את חוה מנגנת עם הלשון את "כלב מתרוצץ על גבעה כתומה" ו"בונז'ור מסייה איזה יום יפה" כדי שהשיר הזה יהפוך בעצם לסרט שמתנגן לך בתוך הראש. לא צריך שום מקרן. (גל אוחובסקי)
צילום: דודי חסון

עמרי סמדר וליאור מילר

אריק לביא - לא גומר ת'חודש

אפשר להגיד את זה: באופן קולקטיבי, אין לנו כסף. חוץ מרמי לוי וחנויות של פאזלים, כולם הפסידו מהמשבר הזה, השאלה היא רק כמה. "לא גומר ת'חודש" יצא במקור ב-1980, עם לחן מאוד פאנקי וקול של דובי זלצר למילים של חיים חפר: "מכרתי את הכל ונכנסתי לחובות, ואישתי ברמתיים ואבי בבית אבות". מעבר לרלוונטיות שלו באסון הכלכלי שאנחנו חיים בו כעת, הוא קיבל לאחרונה גרסה מחודשת בצורת רמיקס שעשו לו עמרי סמדר וליאור מילר (כן, כן, ליאור מילר מ"רמת אביב ג'") במסגרת אלבום הרמיקסים החדש של סמדר, שנקרא "קולאז'". האלבום המצוין הזה מתואר כמחווה אלקטרונית למוזיקה ישראלית על זמנית. מה יכול להוכיח על זמניות יותר מאשר שיר שיצא לפני 40 שנה ושאנחנו יכולים לשיר בימים אלה לחשבון הבנק שלנו? (מיטל שבח)
צילום: אלה ברק

סימה נון

מורידה את הכפפה

במשך שנים נשאלה השאלה איפה כל הראפריות שיתנו בראש "כמו הגברים". מזל שהן לא הגיעו, כי אנחנו לא צריכים כאלו. אנחנו צריכים ראפריות שישמעו כמו ראפריות, שישמעו כמו עצמן. סימה נון, יחד עם עוד כמה ראפריות שצמחו בשנים האחרונות, היא דוגמה נהדרת לקול חדש בז'אנר המאצ'ואיסטי שלא מנסה להיות כמו שום דבר אחר. המגדר אמנם שם, אבל הוא רק רכיב אחד במארג מורכב בהרבה, שמשרטט דמות של אמסי (שהוא כינוי הרבה יותר נטרלי מגדרית) חכמה, מעניינת וחדת לשון. "מורידה את הכפפה", כשמו כן הוא, הוא שיר די ישיר. הטקסט לא מורכב מדי, למרות שיש בו כמה הפתעות חכמות וסבטקסט מעניין, והמסר בהתאם – זה שיר תפיסת המקום של סימה, היא נגד העולם, סוג של הצהרת כוונות ששמה זין על התוויות והציפיות ששמים עליה. "אתה לא אבא שלי", בקיצור. לא בכדי אלבום הסולו הראשון של סימה, "תדברי כבר", קיבל את שמו מתוך השיר הזה - זה בדיוק מה שסימה עושה, בלי להתנצל, בלי לנסות להישמע כמו, בלי לספור אף אחד. וכן, היא גם בחורה, אבל זה פשוט לא העניין. (מתן שרון)
צילום: פשה מץ
צילום: יניר סלע

עדן בן זקן

אגרוף

אחת הסיבות לכך שזמרות נעדרות כמעט לחלוטין מהמצעדים השנתיים ורשימות ההשמעות ברדיו היא ללא ספק ז'אנר הזמרים הרגישים שצמח בעשור האחרון. בניה ברבי, אמיר דדון, נתן גושן, עידן עמדי, עדן חסון, לירן דנינו, חנן בן-ארי, ישי ריבו ועוד ועוד. לכולם יש בלדות שהצליחו בטירוף, לכולם יש קול דרמטי בפזמון. כל אחד מוכשר בדרכו, אבל כשמצרפים הכל לרשימה אחת הגבולות מטשטשים. יש באמת הבדל בין "כפיות" ל"קירות"? מה שונה בין "אל תשאלי" ל"שמישהו יעצור אותי"? אורי בן ארי גם שייך לז'אנר הגברי הזה - יצאו לו כמה שירים מאוד יפים כמו "שממה" ו"לפעמים", אבל גם אותם יהיה קשה לזהות בבליל הזה. הוא כתב (והלחין לצד איתן דרמון) את "אגרוף" בצורה דומה לכל בלדות הרדיו האלה, אבל הגדולה הייתה לתת את השיר לעדן בן זקן. באחד הביצועים הקוליים הכי טובים שלה, היא צועקת מהלב, היא מדברת את הכאב שלה. זה לא עוד שיר ברדיו, זה שיר שנותן לך אגרוף, כמובן. וזה אולי הפספוס הכי גדול של התקופה - כותבי שירים ששרים "קטן" זה אחלה, אבל זה בחיים לא יחליף זמרות עם קול ענק. (מיטל שבח)
צילום: יניר סלע
צילום: פזית גואטה

אושר כהן

ציפרלקס

עד שייצאו המחקרים, אפשר רק להניח מהי ההשפעה הפסיכולוגית של הקורונה על אנשים ברחבי העולם. הגרפים הראשונים שיתפרסמו בטח יהיו על עלייה במכירת כדורים פסיכיאטריים. ולמרות השימוש המסיבי בכדורים נגד דיכאון בשנים האחרונות – גם לפני חרדות הקורונה - זה עדיין לא נושא מאוד מדובר בתרבות. יש כמה סלבס שחשפו שהם נוטלים אותם, כמו ליהיא גרינר או אסי עזר, אבל במוזיקה אף אחד לא מעיז. אושר כהן רק בן 20, אבל הוא מופיע מגיל 11, ובגיל 15 כבר התחיל להקליט שירים כזמר. היה לו קהל משלו, אבל זה נשאר עדיין מתחת לרדאר. בשנה שעברה יצא לו השיר "ברגעים שאת הולכת" שהצליח לעשות קרוס-אובר ולהיות להיט ענק, כזה עם 28 מיליון צפיות והשמעות אינספור בגלגלצ. צריך הרבה אומץ כדי לשיר שיר כזה שמדבר על פחדים גדולים. "למי שלא יודע מה זה ציפרלקס, אז זה כדור", סיפר כהן כשיצא הסינגל בראיון לפרוגי, "שמתמודדים איתו במצבי חרדות, דיכאונות או משברים בחיים". זה אפילו לא רלוונטי אם אושר כהן משתמש בתרופות האלה או רק בחר לבצע את השיר (שכתב עדי כבירי והלחין נאור סינואני), אבל הוא הכניס לז'אנר שמלא בבלדות אהבה או לב שבור, שיח חדש ופתוח על חרדות. ובעולם שבו כולנו קצת השתגענו, לדעת שאנחנו לא לבד עם התחושות האלה, כבר משפר את ההרגשה. (מיטל שבח)
צילום: פזית גואטה
צילום: גבריאל בהרליה

המסך הלבן

ירושלים

כולנו יודעים שהרוק קצת מת, או לפחות ישן, או לפחות מתחבא במקומות מאוד רחוקים מהעין. רוק ישראלי לא שמרני ובועט זה משהו שהיה כאן בעיקר בניינטיז. ולכן המסך הלבן, הרכב סקסי שלא מוותר, הם קודם כל נס. הם הוציאו השנה אלבום נהדר, שמזכיר את הימים הטובים של הקליק ומינימל קומפקט. ויש בו גם את השיר המושלם הזה "ירושלים". בימים שבהם כל העולם חווה את אותה חוויה, חשוב שגם החילונים יזכירו לעולם שהם אוהבים את ירושלים, בדרכם. "לא אכפת לי שאת מלוכלכת ופצועה, לא אכפת לי שנישקו אותך אלפי שפתיים" שר גבריאל ברויד בשיר האהבה הכי סקסי והכי לואו פיי שנכתב על בירת הנצח כבר שנים רבות (או מעולם). זה אולי לא יירד יפה בגרון של השמרנים החדשים, קשה להניח שנתן גושן יבצע לזה קאבר, אבל רצונו של ברויד להכנס בשעריה, הוא הבקשה הכי אירוטית שנשמעה בפופ הישראלי בשנה האחרונה. (גל אוחובסקי)
צילום: גבריאל בהרליה
צילום: TAREK ZENATI

DAM

EMTA NJAWZAK YAMMA

הרכב הראפ הלודאי דאם הוא אחד הפספוסים הגדולים ביותר בישראל. כאן מתחת לאף גדל לכם הרכב בינלאומי שכבר 20 שנה עושה שמות ברחבי העולם, אבל זוכה להתעלמות מהזרם המרכזי דווקא במדינה בה נולדו חבריו. למה? כי הם פלסטינים-ישראלים, זה למה. על מנהיג ההרכב, תאמר נאפר, שמעה רוב המדינה שמעה רק בהקשר של ריב עם מירי רגב, וכך בקרב יהודי הארץ הטובה לא שמעו בכלל שיצא להם אלבום מצוין בשם "Ben Haana Wa Maana" לפני כשנה. אז עכשיו באמת הגיע הזמן שתצאו מהפרנויה של הערבי המפחיד ותאזינו לשיר שיזכיר שערבי או יהודי, כולם סובלים מאותם הצקות מההורים. "מתי תתחתן?", היא השאלה שבלב השיר, שמדבר על לחץ מהסביבה והמשפחה להתיישב ולהקים בית לעומת הרצון בעצמאות וחופש של חברי ההרכב, במה שמצליח להיות שיר אנטי חתונה ולהיט חתונות כאחד. שום פוליטיקה, שום סכסוך, שום דבר שיכול להכעיס את מירי רגב. אם כבר, היא תמצא כאן טונה כפיים כמו שהיא אוהבת, למרות שספק אם היא תודה בזה. ואולי, אחרי שתתרגלו לשמוע קצת ערבית באוזן, תוכלו להתקדם הלאה לשירים היותר נשכנים שלהם. (מתן שרון)
צילום: TAREK ZENATI

עברי לידר & די ג'יי תומר מייזנר

לרקוד עם דמעות בעיניים

איך יראו המסיבות כשהכל יחזור לשגרה? נרקוד צמוד? נתחבק עם כולם? נזיע ברחבה הצפופה? אם "אין יותר מועדונים" חזה את הסגר, אז "לרקוד עם דמעות בעיניים" חזה את היום שאחרי. חוזרים למועדון, אבל מותשים נפשית וכלכלית. זה אולי סתם קשר מקרי למציאות, אבל בעולם של עברי אין הרמות קלילות, צריך טוויסט. הקצב גורם לך לזוז אבל המילים מטרידות בדרכן. "מהרבי באומן לשירותים של האומן" ו"הוא נגמל מכל ההרגלים הבחורות והסמים" הן לא בדיוק השורות החסרות ב"שבט אחים ואחיות". הרבה זמן עבר מאז שהיה לו להיט רחבה. וכמו ב"מרי לנצח", גם פה עברי לידר משחק פה את משחק המגדר: הטקסט כתוב בגוף ראשון נקבה, אבל הוא שר אותו בעצמו. הוא מדבר כביכול על מערכת יחסים הטרונורמטיבית אבל יש פה הרבה אזכורים וקריצות לתרבות של גייז, אפילו ביקורת עליה. קליפ עם תנועות מעולמות הדראג. רוקדים וסובלים. הפופ של עברי לידר תמיד היה בוגר ומורכב. אין ממש מה לעשות עם זה ב-2020. השטח היום די ברור - זמרים מאוהבים עם גיטרה אקוסטית או כוכבי הפסטיגל. אבל כשעברי רוצה, הוא יכול ליצור מוזיקה רלוונטית לעצמו כמו ב"מוגזם" ו"הייתי כאן". ואם הוא ממש רוצה, הוא יכתוב להיטי פופ לאחרות, כמו שעשה בתחילת שנות ה-2000 לשרית חדד עם "בחום של תל אביב" (פרחה במרצדס) או לרוני סופרסטאר עם "אדוני". "לרקוד עם דמעות בעיניים" היה יכול להיכתב בקלות לנועה קירל, וגם היה הופך ללהיט ענק שלה אם היא הייתה לוקחת אותו. אבל השנה היא 2020 ועברי לא צריך לשנות טקסטים קצת מורכבים כדי שמישהי אחרת תשיר אותם, או לוותר על הרובד המגדרי שמתקיים רק כשהוא שר אותו. הוא ייקח את השיר הזה לעצמו ויביא את נועה קירל שתשיר קולות רקע, ואפילו לא יציין אותה כמבצעת בטייטל. השיר הזה צריך היה לצאת ככה, עם המילים האלה, בביצוע המדויק הזה. (מיטל שבח)
צילום: עדי גולדשטיין