איך יוצרים תוכנית קאלט מאדם שכל דבר שיצא ממנו הוא קאלט? על השאלה הזו ניסו לענות יוצרי "אבי ביטר חי בסרט" (שאחד מהם הוא איתי שגב), וסיכוי גבוה שגם הצליחו. אחרי שהוציא כמות סרטים שלא מביישת את ספילברג וכבש את שוק הקסטות במגזר היהודי והערבי, אבי ביטר שועט לקראת יצירת סרטו הבא, "אהבות ושקרים" ומחליט שהוא רוצה תל אביב, ובענק.
מה זה אומר "לרצות תל אביב"? כל הקלישאות של תל אביב נכון לשנת 2008, היא המיינסטרים ובה הוא רוצה להיות. הוא מצא (כלומר, מצאו לו) מנטור - דובר קוסאשווילי, אותו הוא מעריץ ושואף להיות כמוהו, והנ"ל שולח אותו למשימות "תל אביביות" שאמורות לעזור לו מבחינה מקצועית ותדמיתית כמו אימוני כושר, סדנת משחק, ייעוץ תדמיתי, סיורים וחליבות בקיבוץ של אשכנזים (האימה) ועוד. רק מה, כמובן שאלו דברים שבעיניי הטאלנט הם מיותרים לחלוטין והקו המנחה של כל הפרקים הוא שביטר יודע הכי טוב וכל השאר חארטה.
ואיך לא, אנחנו נחשפים גם לאשתו קרן ועם הילדים שלו, או בשמם המלא "הבן שלי כפרה עליו" ו-"הבת שלי כפרה עליה", נהנים מהופעות אורח של אושיות כמו אורית פוקס, פלאטו שרון ושאול אליאס ובעיקר זוכים להיכרות עמוקה עם ה-אויבים הכי גדולים של האנושות - "הכוזרים", כנראה אשכנזים ותל אביבים, אנשים שמטרתם היא לזרוע הרס וסכסוכים בין ביטר לשאר העולם.
הסדרה לגמרי מתוסרטת וביטר לגמרי מודע לעצמו גם בקטעים חסרי המודעות, אבל גם זו אחלה דרך להגיע למיינסטרים אם הוא לא רוצה את הסרטים שלך. נכון להיום, האיום הכוזרי טרם הוסר.
שי שטרן עבר דרך ארוכה עד שהתגלגל למיינסטרים שהוא נמצא בו היום, אבל הקונספט הטלוויזיוני שלו נשאר אותו דבר לכל אורך הדרך - וזה לא פחות ממדהים. להסתובב ברחוב, לפגוש אנונימיים מכל מיני סוגים וקטגוריות, הזויים יותר ופחות, קצת להטריל, קצת לדבר ברצינות על המצב במדינה. מה צריך יותר מזה?
הגלגול הראשון שלו בפרונט (לפני כן היה המפיק של "חלומות בהקיציס") היה, כאמור, ב"אל תשאל", שהייתה שונה מכל תוכניות הראיונות המעייפות שהיו באותה העת (וגם היום). הקסם הכי גדול של התוכנית הייתה העובדה שהייתה יחסית ספונטנית, המרואיינים תואמו מראש אבל הטקסטים לא בהכרח. שטרן ידע להפוך סיטואציה עם פוטנציאל משעשע להזייה מצחיקה בטירוף, וכמעט אף פעם לא נתפס לא מוכן לתשובה, מוזרה ככל שתהיה, של מרואיין.
שטרן יצא לפגוש, בדרך כלל בליווי מפיקת התוכנית אמירה בוזגלו, טיפוסי שוליים או סתם אנשים ביזאריים מכל רחבי הארץ וכן, זה מצחיק ומוזר בדיוק כמו שזה נשמע: חיננית הרכלנית, גזירולוג (מה), יו"ר העמותה לנחמדות, קוסמטיקאי שעושה שעווה לכדורגלן טוטו תמוז, מרילין מונרו הישראלית ועוד חומר אנושי מושלם בדיוק מהסוג הזה. לצד כל אלו, בכל פרק מתארחים גם שלל סלבס, החל בזמרים ושחקנים ועד לעסקנים ומכובדים ביותר, איתם הוא יושב לשיחה פתוחה (לפעמים יותר מדי) באחד על אחד, משתף אותם במפגשיו המופרכים ושואל גם אותם שאלות לא צפויות.
למעשה, עד היום "אל תשאל" היא דוגמה מופלאה למיקסום מדויק של הפקה קומית: קונספט פשוט ולא עתיר תקציב במיוחד, שבזכות כתיבה ותכנון חריפים מצליח להצחיק ולהיות חד במקסימום הרבה יותר מרוב התכנים הקומיים שאנחנו מכירים.
אתם מכירים את רועי עידן בתור המוח שמאחורי "מנאייכ", אבל עשור וקצת אחורה, הוא היה (בתפקיד מופת, אם תשאלו אותי) הסייד קיק, החבר הדמיוני והמופרע של יובל שגב (השניים שיתפו פעולה גם ב"חיות פשע" האדירה), בבובי ואני, אחת מהסדרות ההזויות אך הכיפיות ביותר שנראו בערוץ ביפ לדורותיו.
העלילה היבשה עוסקת בעופר (יובל שגב), איש רגיל לחלוטין, עם צרות לכאורה רגילות, אבל כיאה לאיש הזוי, גם הוא מוקף בהזיות. הוא מפוטר מעבודתו וחוזר לגור בחיפה אצל אמא שלו (מיקי קם במבטא אמריקאי כבד) והמאהב הקבלן שלה (עידו מוסרי). מבעד לעלילה היבשה, בובי מבטא את הדארק סייד של עופר ולמרות שבעיניי כולם הוא לא קיים, הוא נוכח בכל העוצמה בחיים של עופר.
מערכת היחסים בין עופר לבובי היא כאמור, מוזרה, אבל גם קצת יותר מזה. בובי חווה עם עופר (באנגלית, לכו תבינו למה) את כל הסיטואציות הביזאריות שעוברות עליו: ההאזנה לאימו בזמן ששוכבת עם בן זוגה, העבודה אצל החוקר הפרטי המשוגע (מי אם לא גל זייד) אבל בין לבין, איך לא, מתאהב בו, לא ברור אם בקטע מיני, אובססיבי, מתוך דאגה או רחמים.
בנוסף להומור הביזארי בואכה מדהים של שגב ראינו לאורך פרקי הסדרה גם סוללת כוכבים אורחים מרשימה במיוחד: יובל שרף, רותם סלע, רועי כפרי, קרן מור, ליאון רוזנברג, צחי גראד ועוד.
ממש לא תכננו לכתוב על צביקה פיק בלשון עבר, אבל אם כבר נכפתה עלינו הנצחה, אין מרהיבה מזו. בעידן האוברדוז של תוכניות דוקו ריאליטי, אין מענג יותר מלחזור אחורה לתקופה שכל הז'אנר, כולל מושא הדוקו, היו תמימים ונאיבים יותר. אנחנו כצופים לא ידענו לאן אנחנו נכנסים כשהתחלנו לצפות בזה, ומהסצנה הראשונה נראה שגם פיק עצמו לא הבין לאן הוא נכנס, אבל בדיעבד, זה היה כל היופי בחלוציות של הסדרה וגם 17 שנים אחרי (אמאלה), היא עדיין גילטי פלז'ר מפואר.
המאסטרו עלתה לאוויר כשצביקה היה בפיק (סליחה נו) מבחינת הקריירה שלו, תקופה מוצלחת שבה הוא החל לזכות לכבוד הראוי לו בתור כוכב ויוצר. אנחנו לא תמימים, ברור שלא הכל היה אותנטי, אבל לנו כצופים זה הרגיש שכן. כך יצאה תוכנית שהיא זיכרון מתוק של הפרסונה הפיקית של אמצע שנות ה-2000: מצד אחד פנומן, אקסצנטרי, דיוואי וגדול מהחיים, עם רקורד מרשים. ממול, ובאותה נשימה, איש קורע מצחוק שפשוט נכנס לכל הלבבות בקלות.
ההתנגשות של הפרסונה העצומה עם החיים עצמם והמציאות העגומה והלפעמים טיפשית ומייאשת, יצרה שלל רגעים קטנים ובו זמנית אייקונים. איפה עוד יכולנו לחזות בשירה מנור, בת זוגו של פיק, מסבירה לעוזרת הבית מה זה פתיתים ואיך להכין אותם?
בדיעבד, אנחנו יודעים כמה פיק לא היה מרוצה מהתוצאה ולא התגאה, בלשון המעטה, בפרק בזה בחייו, אבל צוות התוכנית והקרובים אליו העידו לא פעם: זה אותו צביקה, מול המצלמות ובלי המצלמות. בינג' שאפשר לשאוב ביום, לזכרו וכמובן גם בלי קשר.
לא בטוח שאי שם לפני כמעט שני עשורים, כשעוזי וייל וכותבים נוספים יצרו את "הרצועה", הם האמינו כמה היא תהפוך לקאלט, בטח לא בתקופה של היום, כשמדובר בתוכנית הומור ש-PC רחוק ממנה כמו שמדינת ישראל רחוקה מממשלה שתשלים קדנציה של ארבע שנים.
על פני שנתיים שודרו כמעט 200 (!!!) פרקים של טירוף מוחלט. תחילה בהנחיית טל ברמן כמבוגר האחראי, אך בהמשך זה הסלים נהדר עם אורי גוטליב בתפקיד עופר נבאכו, אמרגן מפוקפק שבין היתר מפיק מחזות זמר על אסונות וסובל מטראומת ילדות בעקבות תקיפה מינית. לטרלול הזה הצטרף סייד קיק מופרע במיוחד של כלב (שגיב פרידמן) נכה וגזען עם פה ג'ורה, הייטר של כל מה שהוא לא אבי נמני או שריף הילד הדרוזי. למי מאיתנו לא היה כזה.
ומי הגיע להתארח ולדבר על הכל? מי לא. חוץ משלל מפורסמי ארצנו שהגיעו בשמחה מדי יום, הרצועה הציגה ארסנל דמויות מופרעות (מגולמות ע"י ארסנל קומיקאים מוכשרים) שלא הייתם פוגשים היום עוד בשלב סיעור המוחות הראשוני לפני כתיבת סדרה: צייד נאצים אתיופי, שחקן תיאטרון שאוהב מקלחות משותפות עם ילדים (מה?) ואפילו הוד מלכותו, הנסיך הארי הנרקומן. אה כן, והיו גם דמויות להיט בלתי נשכחות כמו, אומברטו וסולומוניקו השלישי וחריף הנער הצ'רקסי. באמת צריך להסביר?
מומלץ בחום ולו רק כדי להבחין בקלות במעבר החד למוד טרלול של כל מי שכף רגלו דרכה באולפן, בתנאי שעבר את הסלקציה של מישה, כמובן.
אם יש מכנה משותף ללא מעט תוכניות בביפ, הרי שהוא בהייה במסך במבט של "איך לעזאזל אישרו את הדבר הזה לשידור". טופי והגורילה הייתה חוד החנית של הקטגוריה הזו, ולראייה גם הסערה (העולמית!) שהיא עוררה לאחר שידורה.
הקונספט הוא קלאסי ביפ: פארודיה קיצונית על תוכניות ילדים, אותה מנחים טופי, בחורה בביקיני מתחלף שמסורה לתפקיד ברצינות תהומית (שחר רוזנצוויג) ולצידה בובה בשם שוקי, גורילה חתרנית, חצופה ואנרכיסטית (ארי פפר, רד אורבך בשבילכם). לשניים חובר לעיתים גם גיורא, בובה פרנואידית המזהירה מפני סכנות.
ועל מה מדברים? תכנים קלאסיים לילדים: מוות, אנטישמיות, איברי מין, מילת נשים, או, רחמנא ליצלן, פמיניזם (קליל). בכל פרק מובאים הסברים, אנימציות, קטעי מעבר וכמובן אירוח של מכובדים חשובים מאד כדי לדבר על הנושאים האלו. מדגם מייצג: הח"כ לשעבר דב חנין, עליו מנסה שוקי לעשות מוב לקראת נשיקה לוהטת, או המשורר רוני סומק, שלאחר קריאת אחד משיריו, שוקי גוער בו שהוא סוטה ו"רק רוצה שבחורה תשפריץ עליו". כבר אמרתי, קליל.
אתם רק יכולים לנחש (או זוכרים) כמה תלונות גררה התוכנית, אבל נראה ששום דבר מזה לא הכין אותנו לסערה המטורפת שהתרחשה שלוש שנים לאחר שידור התוכנית, שיצר דיוויד דיוק, אמריקאי לאומן גזען במקרה הטוב ואנטישמי ניאו נאצי ומכחיש שואה במקרה הקצת פחות טוב, שהפיץ ברבים סצנה שבה שוקי נצלב בידי טופי ועורר עוד יותר את זעמו של הימין הנוצרי רדיקלי בארצות הברית כלפי ישראל והיהדות. מי אמר שאנחנו לא על המפה?
איכשהו, "לילה בכיף", שהייתה אמורה להיות סך הכל גלגול נוסף, עדכני יותר ואולי חלילה גם יותר מאוזן של "מהדורה מוגבלת", הפכה להיות אחת מתוכניות הדגל של ביפ, בשנותיו האחרונות. אפרת אברמוב, גיל קופטש ושאר חברי הפאנל ירדו ונשארו שלושה קבועים ובלתי נשכחים: דודו ארז, שחר חסון ואבי אטינגר, כלומר, ייייטינגר.
זו הייתה תוכנית מטומטמת, לגמרי במובן המחמיא של המילה. היא הייתה כמו פרק אחד ארוך וכיפי של אותן בדיחות ואותם גאגים, לצד פארודיה (שהיא קצת ירי בנגמ"ש) על מקום העבודה שלהם ועולם הטלוויזיה והבידור ככלל, וכמובן, הבכיפיות, דרכן נחשף העולם (כמעט) לראשונה לנטלי דדון.
למרות ואולי בגלל הרוטינה והמבנה הקבוע מאוד של התוכנית, היא הצליחה לייצר במהירות שפה חדשה והפכה לקאלט תוך זמן קצר. לראייה, כל תמונת חבר'ה מאותן שנים הייתה בפוזת סקוויק סוויק, כולם יודעים בדיוק מהי התגובה (או אי התגובה) האוטומטית למשפט "מוכנים למנחה כריזמטי ותוסס?" ובל נשכח את ההיילייט - בדיחת ציצים מוחאים כפיים, אולי הגאג ששודר הכי הרבה פעמים בטלוויזיה הישראלית.
בנוהל, במשך שתי העונות ששודרה, זכתה התוכנית ללא מעט ביקורות, גם בהקשר הפמיניסטי והתוכן הגס של התוכנית, אבל גם בגלל המבנה וסגנון ההומור הקבוע שלה, (חלקו בירושה גם ממהדורה מוגבלת) אבל זה היה גם כל הקסם שבה.
ביחס לערוץ הומור נישתי, ביפ הביא לעולם את אחת מסדרות הפולחן הגדולות שהיו כאן, סאטירה מופתית שגם זכתה בתואר הסדרה הקומית הטובה ביותר בטקס פרסי האקדמיה לטלוויזיה בשנת 2004 ולא מפסיקה ללוות אותנו מאז. רק השבוע דמויות הסדרה כיכבו בשלט עצום ביציע אוהדי מכבי חיפה בליגת האלופות כהומאז' לשם הסדרה. עצם האירוע וההתרגשות שהוא עורר הם עוד ביטוי לעל זמניות של היצירה המופלאה הזו.
לא יהיה מוגזם לומר שמ.ק היא סאות' פארק הישראלית. היא בוטה, חצופה, עם לא מעט דמיון ויזואלי ותוכני שניתן לזהות די בקלות. למרות זאת, זה הסתיים בעונה בודדת ובלתי נשכחת של 10 פרקים בלבד ובעיקר כמעט 2 עשורים של תחינות בלתי פוסקות לקאמבק. דרך האפסנאים שולמן וחנוכה, רס"ב שוקרון ושאר הדמויות הבלתי נשכחות ששירתו ב"מחנה קבע 22", בסיס האטום הלא כל כך שמור בחור בדרום הארץ, הצליחו יוצרי הסדרה להתמודד די בהצלחה ולשחוט כל פרה קדושה שהייתה על סדר היום של אותן שנים, ללא כל זיהוי פוליטי.
כל פרקי הסדרה, בלי יוצא מן הכלל, עסקו בנושאים הכי נפיצים בישראל עד היום: הסכסוך הישראלי-פלסטיני, חללי צה"ל, השואה, גזענות כלפי אתיופים, לעג על נכים, ערבים וחרדים, האתוס הצבאי המוגזם ועוד, עם שלל רפרנסים לתרבות הפופולארית. ההשפעות של הסדרה רבות, אבל בעיקר בלתי אפשרי עד היום לבטא את המילה "כלא" שלא במבטא חנוכי-שולמני. געגועים.
סיימון היה טרנד מחתרתי ועם זאת עולמי שעבר מפה לאוזן עד שלבסוף הגיע גם לישראל. כאן הוא הפך לפורמט טלוויזיוני של ממש, משום מה אף אחד לא חשב לעשות את זה לפני, עד שהגיע לביפ, מקומו הטבעי והראוי.
מדובר, כמו שכבר הבנתם, בפורמט מופרע לחלוטין. חלק אומרים שהומצא בארצות הברית, חלק אומרים שעל ידי חיילי קומנדו רוסיים, זה מוזר באותה מידה. הקונספט הוא לקחת עיר, תל אביב במקרה שלנו, ולהפוך אותה לג'ונגל באמצעות משימות ביזאריות במיוחד.
אורך המשחק הוא לילה אחד, משמע, שלושה צוותים מופרעים יותר ופחות מתחרים אחד בשני (כשהמשימה הראשונה שלהם הייתה למצוא חניה בתל אביב, אתגר קשה אז, ובלתי אפשרי היום). בין היתר הם נאלצו, או שמא ממש רצו, לבצע משימות כמו אכילת מסטיקים משומשים מהזבל, מקלחת צוותית משותפת אצל זר מוחלט, או שחזור העטיפה האייקונית של התקליט אבי רוד בעירום כמעט מלא ושאר דברים לגיטימיים לגמרי שקורים בתל אביב בלילות.
דרור נובלמן היה המנחה, לבוש בטרנינג כחול, שפם מזויף ותסביכי ילדות, הייתה שם גם חסות סלולרית לא ברורה בחלק מהפרקים ושני עוזרים גם כן לא ברורים. כל בליל ההזיות הנ"ל הוליד מוצר שבסופו של דבר חבל שלא היה ממנו עוד. בונוס למיטיבי לכת: צפייה מחודשת במרחב העירוני התל אביבי של 2009, שמציגה עיר שונה לחלוטין ממה שאנחנו מכירים היום.
פרויקט ביפ שודרה ב-2007 והייתה, או הייתה אמורה להיות לפחות, סוג של תוכנית המשך ל"האקדמיה לצחוק". האם לתוכנית שבעצמה נכשלה היה נחוץ לייצר תוכנית המשך? אין לדעת, אבל שאפו לביפ על האומץ.
מטרת העל הייתה למצוא או להמציא את נבחרת הקומיקאים הבאה של ישראל. מאות אנשים ניגשו לאודישנים, מתוכם נבחרו 25 שחקנים צעירים ולא מוכרים, שחוברו לצוותים של שלישיות וצמדים וגם הופיעו איתם מדי פרק במערכונים מול קהל חי, סטייל דומינו גרוס רק עם ניקוד (מהלך מתבקש, שכן המנטור של המתמודדים היה עמירם גרוס). את התוכנית הנחה ליאון רוזנברג ואם תבחרו בבינג' של התוכנית הנ"ל, תמצאו בפאנל השופטים הנכבד את אורי גוטליב, רשף לוי וריקי בליך.
אם נחזור אחורה לרשימת המשתתפים בתוכנית נגלה שלמרבה הצער, חוץ משמות מצחיקים (האחים טרוס, שלישיית חממל"ו, שלישיית ביצ'קלטה, גרופר ודורון) לא נותר דבר. מעט מאוד מהם השתלבו בשנים שלאחר מכן בעולם הסטנדאפ. למעשה, אחד בולט במיוחד, תומר פישמן, אך בשנים שלאחר מכן כיכב גם יונתן גרופר ("גרופר ודורון").
והפרס הגדול? תשעת הזוכים בגמר קיבלו תוכנית משלהם ואכן לאחר שנה עלתה "אין מה לראות", תוכנית מערכונים מנקודת מבטו של צופה בטלוויזיה ש, ובכן, אין לו מה לראות. זכורה ממנו במיוחד תמונת השטרות והמטבעות המיותמים בפינת "מה הכסף שלנו עשה היום".