הסיפור שלי עם eBay

במסגרת אירוע "יצואן השנה" של eBay, חמישה מוכרים ישראלים המנהלים את הפעילות העסקית שלהם במרקטפלייס הפופולרי משתפים את הסיפורים מאחורי החנויות הווירטואליות שברשותם

יגאל ירמולינסקי

מתמחה במכירת ציוד מחשוב ותקשורת מחשבים יד שניה | החל למכור ב-eBay ב-2002

ספר לנו קצת איך הכול התחיל, על הרעיון לפתוח חנות וירטואלית ואיך הגעת להיות מוכר ב-eBay?

"אני והשותף שלי התחלנו למכור ב-eBay ב-2002, בהתחלה אמרנו ננסה פלטפורמה בינלאומית למכירות ונמכור מה שיש לנו בבית - דיסקים קשיחים, מטבעות, עטים, סמלים וכו'. לאחר שהצלחנו מאוד, החלטנו לפתוח עסק - התחלנו במוצרים ישראליים כגון תגי יחידות צבא, חמסות למיניהן, ברכות הבית וכיו"ב. כל שוק הפשפשים ביפו הכיר אותנו ושמרו לנו מוצרים שהגדרנו. המכירות היו מעולות, הייתה רווחיות מאוד גבוהה ומכתבי הברכות לשנה החדשה וחג המולד שאני מקבל עד היום הם עדות לכמה נגענו באנשים עם מוצרים מקוריים מארץ הקודש (אפילו הדפסנו חולצות עם סמלי חיל האוויר וצה"ל וכיתוב מיוחד). אך למרות שהמכירות היו מעולות וכמותיות עדיין מדובר בהכנסה לא גבוהה מספיק כדי להחזיק עסק.


ולכן, עם הזמן, הבנו שהכסף מבחינתנו נמצא בתחום המחשוב יד שניה. בארץ הכול הלך למחזור ואנחנו היינו בין הראשונים אם לא הראשונים שזיהו את הפוטנציאל של ציוד ישן יד שנייה בחו"ל. 'הזבל של האחד הוא הזהב של האחר' - אמירה שמאוד מדייקת את מה שאנחנו עושים עד היום. כך לדוגמא, דרך eBay פנתה אלינו לקוחה מאוסטרליה שראתה את הציוד שאנו מציעים ושאלה אם יש טייפ גיבוי למחשב ספציפי שאנחנו יכולים לאתר עבורה. זכרתי שבדיוק נתקלתי בדגם זהה באחד ממגרשי הגרוטאות אותם היינו מבקרים מדי פעם, ואז רצתי לשם, מצאתי שניים כאלה, ניקיתי, בדקתי והעלתי למכירה ב-eBay. הלקוחה מאוסטרליה קנתה והמוצר נשלח אליה תקין. היה חשוב לי להבין איתה למה היא רכשה את המוצרים מכיוון שמדובר במוצרים בני כ-20 שנה. היא ענתה שהלקוח שלה היה הצי האוסטרלי ובצי יש צוללות בנות 20 שאמצעי הגיבוי שלהן הוא אותם טייפים ישנים. ואז הבנתי, כי מה יותר קל להחליף - טייפ גיבוי או צוללת?


מאז העסק התפתח מאוד, גדלנו בהיקפי המסחר ואנחנו נחשבים כיום למוכרים המובילים בתחום ציוד מחשוב ותקשורת מחשבים יד שנייה ב-eBay מישראל. במספרים: מכרנו עד כה כמעט ל-130 מדינות בעולם כאשר המובילים הם ארה"ב, אירופה ומזרח אסיה. למעשה, ללא eBay, העסק לא היה קיים כלל וכלל. הצלחנו במספר שנים להגיע לקהלים ענקיים בעולם שלא אפשריים ללא הפלטפורמה הזו, תוך חיזוק הקשר האישי עם לקוחות נבחרים, בעיקר עסקים במסגרת מפגשים בעולם, וכך שמרנו על רמת מכירות גבוהה".



איך תקופת הקורונה השפיעה על מכירות המוצרים והעבודה הכללית?

"בהתחלה זאת הייתה מכה, כי לא היה אפשר לשלוח וכל שרשרת האספקה נדפקה. אך אבל עם הזמן חזרנו למכירות הרגילות שלנו. באופן כללי, בשנים האחרונות התחום דועך עקב מעבר לשימוש נרחב בענן מחשובי ולכן החלטנו על כניסה הדרגתית לתחומים נוספים כגון ציוד מעבדה, טלפונים סלולריים וכד' - הכול יד שניה כמובן. ניסיון נוסף לצאת מתחום הנוחות שלנו לכיוון של בשמים, קרמים וכדומה לא צלח כי לא הכרנו את מורכבות השוק והדרישות, אבל מזה למדנו להישאר רק עם המוכר לנו ולא להיכנס להרפתקאות חדשות. העבודה עם eBay חושפת אותנו כל הזמן לקהלים חדשים, לקוחות פוטנציאליים חדשים ושווקים מתפתחים ואנו רואים מה עובד ומה לא ברמה עולמית ומנסים להעתיק את זה לפעילות השוטפת שלנו. אנחנו היום אחד העסקים הגדולים בישראל בתחום הזה".



ספר לנו על פידבק של קונה שריגש אותך במיוחד

"רוב הקונים כותבים תודה רבה וכמה זה עזר להם. כשמכרנו סמלים ותגי יחידות היו כל מיני אנשי צבא לשעבר שהיו קונים, אחד קנה כמה סמלים של צה"ל, ובסוף ביקש את אדמת ארץ הקודש, למרות שגרתי בת"א, ולא ירושלים. עד היום הוא שולח לנו ברכה לשנה החדשה".


ולסיום, נשמח לקבל טיפ ממך למי שרוצה להתחיל לנהל חנויות וירטואליות

"לפני שמתחילים, חשוב לעשות סקר שוק ולאתר מוצר שהוא במחסור או לחילופין מוצר שהוא בעל ערך רב. היום הבעיה שהעולם פתוח והפלטפורמות רבות ולמצוא את המוצר שאף אחד אחר לא מצא זה מאוד קשה, אלא אם כן אתה מייצר אותו בעצמך. בסחר חייבים לאתר משהו שאין לאחרים. הרבה אנשים קופצים למים ולא מבינים שזה לא מספיק רק להיות סוחר".

גלינה שבת

מתמחה במכירת – וינטאג', יד שניה ועבודת יד מקיימת, ממחוזרת וחדשה של אביזרי אופנה בעבודת יד וחומרים איכותיים לסביבה | החלה למכור ב-eBay לפני 10 שנים

ספרי לנו קצת איך הכול התחיל, על הרעיון לפתוח חנות וירטואלית ואיך הגעת להיות מוכרת ב-eBay?

"הכול התחיל כשהתחלתי בעצמי לקנות ונחשפתי לאפשרות שגם אני יכולה לעשות זאת – ואפילו בצורה טובה יותר. היות ויש לי בעיית שמיעה, חיפשתי איזו פלטפורמה תענה על צרכי הפרנסה שלא אחשוש מבעיות השמיעה שלצערי קצת החמירו. היות ואני יצירתית חשבתי לנסות גם למכור תחביבים שאני עושה, כמו סריגה ורקמה, תכשיטנות, מיחדוש ומיחזור. פיניתי לי חדר עבודה למטרה הזאת ומאז זאת הפינה של ההנאה ולצידה העצמאות להיות אישה בזכות עצמי. זה החלק שגדלתי והחנות היא חלק בלתי נפרד מחיי היום יום שלי".


איך תקופת הקורונה השפיעה על מכירות המוצרים והעבודה הכללית?

"הקורונה הייתה מאתגרת מאוד עבורי. ישנה וקיימת האטה מאוד חדה בחנות לצערי. אני מוכרת מהבית והמוצרים נערמו. המשלוחים היוו את הבעיה הגדולה ביותר, חוסר טיסות והמון עיכובים ובלבול עם הלקוחות. לפי כך, החלטתי שאקטין חזרה את החנות פרימיום לבייסיק ואתחיל ללמוד מה נכון יותר עבורי מבחינת המוצרים והפריטים. התקופה גרמה לשינוי גם בתמחור והחלטתי שאתמקד בעבודות היד והפריטים הייחודים יותר".



ספרי לנו פידבק של קונה שריגש אותך במיוחד

"הפידבקים זה הפירות שאני קוטפת מהענפים שגידלתי והטעם מעולה כי זה שלי. הכי ריגשה אותי אישה שביצעה קניה גדולה יחסית והיא פשוט כל כך העריכה את האיכות ואת האריזה ואת תשומת הלב שנתתי לה – מה שהוביל אותה לכתוב על כל אחד מהפריטים מחמאות ופרגון בנפרד וזה ממש תענוג. רוב הפידבקים מרגישים שנכתבו מכל הלב וזה ממיס כל פעם מחדש".


ולסיום, נשמח לקבל טיפ ממך למי שרוצה להתחיל לנהל חנויות וירטואליות

"חשוב להבין קודם כל אם יש אהבה למסחר ואם יכולים לקחת אחריות מלאה על ניהול חנות. זה שזה וירטואלי, לא בהכרח אומר שזה פחות עבודה. בנוסף, חשוב למכור את מה שאוהבים כי זה הכי כייף ומדרבן להמשיך".

דוד פאר

מתמחה במכירת מוצרי אופטיקה | יבואן ויצואן | החל למכור ב-eBay ב-2011

ספר לנו קצת איך הכול התחיל, על הרעיון לפתוח חנות וירטואלית ואיך הגעת להיות מוכר ב-eBay?
"חבר שמתעסק במחשוב הציע לי למכור בeBay-. אני לרוב לא מתעסק עם לקוחות פרטיים, אך החבר שלי הציע שהוא ימכור בשבילי ואני אקטוף את ההצלחה. התחלתי עם 500 דולר, ולאט לאט עליתי בתקציב והיום אני top rated seller".


איך תקופת הקורונה השפיעה על מכירות המוצרים והעבודה הכללית?

"לא פיקניק. הייתה ירידה בקורונה. הרגישו שינוי במכירות. אנשים חסכו יותר והוציאו יותר על אוכל".



ספר לנו על פידבק של קונה שריגש אותך במיוחד
"יש לקוחות שאמרו לי שהגשמתי להם חלום ילדות כי אני מביא משקפיים מטורפים של וינטג' – כמו למשל המשקפיים של ג'ון לנון שייבאתי".


ולסיום, נשמח לקבל טיפ ממך למי שרוצה להתחיל לנהל חנויות וירטואליות
"מילות המפתח הן רצינות והתמדה. מדובר בעבודה לכל דבר ועניין, שבעיקרה היא שירות לקוחות מעל המוצר. כי גם אם יש לך את המוצר הכי טוב, שירות לקוחות עושה את העניין. חשובה גם המוטיבציה. אני מאמין שכשבן אדם רוצה משהו באמת, זה יקרה. אני הייתי אנטי מחשבים אבל הכרתי בקדמה, והנה בזכות eBay אני מצליח להרוויח וליהנות מהעסק שלי".

חיים דניאל

מנהל השיווק האינטרנטי של יהלומי בנמה (לצד מנחם בן משיח שמכהן כבעלים של החנות) | מתמחה במכירת יהלומים צבעוניים טבעיים שגם לא נצבעו | החל למכור ב-eBay ב-2008

ספר לנו קצת איך הכול התחיל, על הרעיון לפתוח חנות וירטואלית ואיך הגעת להיות מוכר ב-eBay?
"יהלומים צבעוניים זה משהו מאוד נדיר ולא מוצאים את זה הרבה בחנויות או במקומות סטנדרטיים. למעשה, יש הרבה אנשים שמתקשים להשיג יהלומים צבעוניים כי זה בדרך כלל עובר בין סוחרים של יהלומים, וזה לא מגיע ישירות לציבור. באמצעות eBay הצלחנו לחשוף את היהלומים לאנשים ברחבי העולם. מדובר במחירים מאוד גבוהים, כאשר יש אבנים קטנות שהן יותר זולות. באמצעות החנות, נעלמו פערי התיווך. אנחנו קונים מהמכרה וזה מגיע ישירות לצרכן. הבעלים של החנות, מנחם בן משיח, הוא סוחר יהלומים משנות ה-60 מדלת לדלת והיום גם ממסך למסך. כיום אנחנו עובדים בדובאי, ניו-יורק ועוד. אגב, שמעון ואורן, בניו של מנחם, גם עובדים בחברה ופועלים בעיקר בחו"ל". 


איך תקופת הקורונה השפיעה על מכירות המוצרים והעבודה הכללית?
"הקורונה עצרה לתעשייה את כל אפשרויות המכירה. היינו נוסעים 4,5 פעמים שנה למכור בתערוכות יהלומים, וזה נעצר. פתאום הדבר היחידי שמאפשר למכור סחורה זה eBay. פעם אנשים רצו לראות את המוצר פיזית לפני שהם קונים, אך הקורונה עשתה חינוך מחדש לשוק. היום אנשים קונים לאחר צפייה בסרטון וידאו".



ספר לנו על פידבק של קונה שריגש אותך במיוחד
"יש לי לקוח בארה"ב שקונה די הרבה זמן, כל כמה חודשים 3-4 אבנים. לא ידענו מי הוא ובאחת ההתכתבויות הוא סיפר שזאת הירושה שלו לנכדים שלו. כלומר, הוא קונה יהלומים לנכדים ובחגים ובימי הולדת מעניק להם אותם עם התעודה המקורית, כדי שבעתיד הערך שלהם יגדל".


ולסיום, נשמח לקבל טיפ ממך למי שרוצה להתחיל לנהל חנויות וירטואליות
"הבסיס הוא קודם כל להביא מוצר מקורי וייחודי. תמונות טובות של המוצרים זה גם אלמנט מאוד חשוב לכל עסק. עם זאת, חשובה שתהיה גם שקיפות לצרכנים. מומלץ להציג את המוצר מכל צדדיו כדי שהצרכנים ידעו בדיוק מה הם מקבלים".

גלעד גרטי

מתמחה במכירת כלי עבודה מחומרים ממוחזרים | החל למכור ב-eBay ב-2018

ספר לנו קצת איך הכול התחיל, על הרעיון לפתוח חנות וירטואלית ואיך הגעת להיות מוכר ב-eBay?

"אני מתמחה במכירות במקצועי ובעברי גם עם אבא שלי בתערוכות והשתלמויות שונות. התחלתי לעזור לאבא שלי למכור את המוצרים שאותם הוא מייבא ומוכר בארץ ובעולם למעלה מ-25 שנים. למעשה, השיטה של ייבוא ומכירה בחבילות בארץ ובעולם מצאה חן בעיניו כבר לפני המון זמן. שנים לפני כן הוא גם עסק בשיטה דומה רק במימדים הרבה יותר גדולים. עכשיו זה בעיקר עיסוק קטן יום יומי שעוזר לו להתפרנס ולעבוד במה שהוא באמת אוהב. המוצרים שלנו מיוחדים ואיכותיים ומיועדים לכל הגילים. מדובר בעיקר בכלי עבודה מכנים שמאפשרים ליצור דברים שונים בעצמך. החלטנו לפתוח חנות וירטואלית כי אנחנו מבינים את הפוטנציאל של האתר, במיוחד במציאת הלקוחות המתאימים מהארץ ומהעולם. הבנו שבכל רגע שאין לנו חנות ב-eBay זה זמן מבוזבז של פוטנציאל עצום להרחיב את העסק ולהגיע לעוד אנשים שרוצים ליצור ולעבוד עם הידיים ולא מעוניינים לרכוש משהו זול או שנראה מהודר".


איך תקופת הקורונה השפיעה על מכירות המוצרים והעבודה הכללית?

"הקורונה השפיעה על החנות בצורה ברורה. יותר ויותר אנשים מסביב לעולם קנו ובכמויות גדולות יותר. מה גם שמוצרים שפחות נמכרו בשגרה, נמכרו דווקא בזמן הסגרים. לדעתנו זה קרה משום שלאנשים היה יותר פנאי וזמן לטפח את הבית ולעסוק במה שהם אוהבים לעשות".



ספר לנו על פידבק של קונה שריגש אותך במיוחד

"יש לנו מגוון לקוחות מרוצים משום שאבא שלי מקפיד על אריזות וחבילות ברמה גבוהה ובכל חבילה משקיע מכל הלב".


ולסיום, נשמח לקבל טיפ ממך למי שרוצה להתחיל לנהל חנויות וירטואליות

"אני ממליץ לכל מי שמעוניין לנהל חנות וירטואלית להשתמש בפלטפורמת eBay. מדובר בחנות נוחה ומערכת מובנת וקלילה, עם שירות לקוחות מצוין, מענה מהיר והתחשבות במוכרים, בדיוק כמו הקונים באופן שווה ואחיד. eBayהוא פרטנר עסקי מעולה והדרך האולטימטיבית לניהול חנות וירטואלית בפעם הראשונה היא בהחלט דרכו".