בפברואר האחרון השקנו ב-mako את היטליסט - מצעד הלהיטים השבועי הראשון שמתבסס על נתוני האזנות (יוטיוב, ספוטיפיי, אפל מיוזיק) ומיישר קו עם המצעדים בכל העולם. כן, אנחנו יודעים, זה היה כיף להצביע, אבל כמו שהיה ברור לכולם לאורך השנים, פורמט ההצבעות הקשה מאוד לשקף את המציאות. לכן, עם השנים, התווספה התערבות עורכים וכרתה באופן סופי את הענף הרעוע ממילא של מצעדים בארץ. לכן, לראשונה בישראל: שיר השנה של 2023 יהיה השיר שאתם האזנתם לו הכי הרבה בכל הפלטפורמות מאוגוסט 2022 ועד אוגוסט 2023. זה יהיה, לשם שינוי, שיר שהוא לא חלק מרשימה שנבחרה מראש, לא תלוי בכמות מעריצים או בפרסים, אלא פשוט כזה שהאזנתם לו הכי הרבה לאורך השנה.
"אהבה חולה" הפך ללהיט מדינה בתקופה שבה המושג הזה כבר לא קיים בכלל. צעד 39 שבועות במצעד השנה, 7 מתוכם היה במקום הראשון בכל השאר בעשירייה הראשונה. לטסי יכולות שאין להרבה אמנים בישראל עם קול ייחודי ועל המילים והלחן של איתן דרמון, הוא הצליח לספק את הלהיט הגדול של השנה החולפת.
שיר הקאמבק של פאר טסי למיינסטרים הישראלי אחרי כמה שנים שבהן בחר להוריד פרופיל. זה לא שהוא הפסיק לשחרר מוזיקה ולהופיע, אבל מאז שנכווה מהתקשורת החליט שפחות מתאים לו המשחק של התעשייה הישראלית, מספיקה לו המוזיקה, המשפחה שלו והקהל שמפוצץ את האולמות וההיכלים.
הלהיט של עדן חסון צעד 37 שבועות במצעד השנה (!) והיה שבועיים במקום הראשון. עדן הוציא השנה 11 שירים שנכנסו למצעד, אבל אין ספק שהמצליח ביותר והעקבי ביותר היה "עד שתבואי עד אליי". למרות שהוציא את "לאהוב אותך כל יום", שהיה במקום הראשון שלושה שבועות, ההצלחה של "עד שתבואי עד אליי" באה לידי ביטוי בכך שהוא לא ירד מהעשירייה הראשונה שבועות רבים, למרות שהיו עוד להיטים בהמשך השנה.
מה עוד אפשר להגיד על "יוניקורן"? מקום שלישי בליגת האלופות של השירים באירופה לשנת 2023. בישראל הוא היה 7 שבועות במקום הראשון (הישג שהגיעו אליו רק עוד שני שירים השנה: "תיק קטן" ו"אהבה חולה"). השיר תפס את המקום הראשון שבוע אחרי שיצא ולאחר טירוף האירוויזיון בילה עוד שבועיים במקום הראשון. נועה הרשימה לא רק את האירופאים, אלא גם את הישראלים עם יכולות שלא הכרנו אצלה.
לאודיה היו השנה 19 שירים שנכנסו למצעד(!) חמישה מהם גם נכנסו לעשירייה הראשונה, אבל אין ספק ש"האמת" היה ה-להיט הכי גדול שלה. הוא הגיע למקום הראשון ובילה עוד 20 שבועות שלמים בעשירייה הראשונה. כשהשיר יצא היא לא חשפה שמדובר ברואי אדם ששר את הפזמון השני, אבל בהופעה שלה במנורה היא אירחה אותו כבר לביצוע משותף. להיט של לצרוח באוטו, אתם בדוק יודעים על מה אנחנו מדברים.
ההגדרה לבאנגר אמיתי. רגע אחרי שכל המדינה התאבססה על הסרטון של נס בטיקטוק, "תיק קטן" נכנס ישירות למקום הראשון בהיטליסט ונשאר שם במשך שבעה שבועות, בהמשך בילה כעשרה שבועות בעשירייה הראשונה. במקרה של הראפרית מדובר בשיר הראשון שלה בקריירה ובמקרה של סטילה, שלוקח חלק בהרכב ההיפ הופ "הלם תרבות", מעולם לא היה לו שיר שהצליח עד כדי כך.
הלהיט השני מהאלבום המצליח של פאר טסי (ובהחלט לא האחרון) הוא השיר שהאלבום קרוי על שמו, "38". טסי מסכם את נקודת מבטו בתקופה של היום - אחרי ההצלחה הגדולה עם "דרך השלום", "משקה יקר", "דפיקות הלב" וכל הלהיטים מהסיבוב הראשון שלו, הירידה למחתרת אחרי האכזבה מהתקשורת והיציבות שהשיג בחיים היום. 38 צעד 40 שבועות במצעד השנה מתוכן 16 שבועות בעשיריה הראשונה ובשיא שלו הגיע למקום השלישי.
הלהיט של שני הכוכבים הבלתי מעורערים של 2023 - אושר כהן ואודיה. "אני פה" הוא מסוג הלהיטים שאנשים יטענו שהם לא מכירים, אבל איך שמגיע הפזמון כולם כבר מזמזמים אותו. ככה זה שיר שהיה 15 שבועות השנה בעשיריה הראשונה, שבוע אחד במקום הראשון וסך הכל 28 שבועות במצעד השנה - מגה להיט.
חוץ מ"תיק קטן" לא היו הרבה להיטי מסיבות השנה, לפחות לא מהאמנים הגדולים של ישראל. "משוגעת" של נורוז וגל אדם כיוון ישירות לרחבה (מספיק לראות את הקליפ) אבל הצליח גם מחוצה להן: 9 פעמים בעשירייה הראשונה, עוד עשרה שבועות בעשרים הגדולים וסך הכל 43 שבועות במצעד השנה- כלומר מאז שיצא, כמעט שלא היה שבוע שהשיר לא היה במצעד.
כשעומר אדם עזב את ישראל לדובאי הוא הבטיח שהוא לא עוזב או בורח אלא רק "הולך לחפש את הנשמה שלי", והשאיר את המעריצים עם "אני", בלדה שנכתבה על ידי אודיה והפכה ללהיט. שיר העזיבה של עומר בילה שלושה שבועות במקום הראשון - היחיד של עומר בפסגה השנה - וסך הכל 9 שבועות בעשירייה הראשונה.
מהרגע שבלדת הפסנתר של אושר יצא היא מעולם לא יצאה מ-20 הגדולים של ישראל. 27 שבועות במצעד סך הכל, שישה שבועות בעשירייה הראשונה - מספיק בדיוק בשביל לסגור את העשירייה השנתית של מאקו היטלסיט 2023.
יש הרבה זמרים שאפשר להגיד שזו הייתה השנה שלהם, אבל במקרה של נועה קירל יהיה קשה להציג מתמודדים שיתעלו על ההישגים שלה: מקום שלישי באירוויזיון עם "יוניקורן", פארק הירקון בתחילת השנה (ועוד אחת בדרך). נועה אמנם בוררת בקפידה את השירים שהיא מוציאה, אבל כשמסתכלים על אחוזי הצלחה שלה המסקנה היחידה שאפשר לקבוע היא שזמרת השנה של ישראל היא נועה קירל.
אם אתם עדיין צריכים הסבר לחשיבות של רשתות חברתיות (ובעיקר טיקטוק) בעידן של היום, "תיק קטן" של נס וסטילה הוא ההוכחה המנצחת. זה התחיל בסרטון מאולתר של נס (נסיה לוי) ברכב כשהיא מתאמנת על פלואו חדש שלמדה באולפן של סטילה, המשיך עם מיליון צפיות בשבוע (!) ונגמר בלהיט מדינה שהיה מקום ראשון שישה שבועות ברצף בישראל. מה עוד אפשר להגיד?
היו הרבה בדיחות שטונה ורביד פלוטניק הם אותו בן אדם, הם כנראה לא עזרו כשפירקו את המדינה עם סדרת ההופעות בלייב פארק שהביאו בסך הכל כ-90 אלף איש לראשון לציון. הם אמנם לא הוציאו אלבום חדש השנה, אבל כשאתה בונה קטלוג מוזיקלי עשיר במשך עשור עם עשרות להיטים, הדרך הכי טובה היא לחגוג אותם במופע. נכתבו אין ספור מילים על המופע המשותף, וזלגו אפילו יותר דמעות. טונה ופלוטניק מייצגים את "הצד השני" במיינסטרים הישראלי- בלי חסויות מפוצצות בקליפים, בלי יחסי ציבור (לשניהם יש רק מנהל אישי אבל אין איש יחסי ציבור במקובל בתעשייה). את ההופעות בלייב פארק הם הכריזו באמצעות פוסט באינסטגרם, שהפכו לסולד אאוט תוך שעה. ואז הגיע עוד אחד, ואז עוד אחד - עד שהגיעו ל-7 סך הכל.
אושר כהן ואודיה. לכל אחד מהם בנפרד הייתה שנה מעולה עם לא מעט להיטים (בנוסף לשיתוף הפעולה, יש להם עוד שיר בעשיריה הראשונה). שני יוצרים צעירים (אודיה בת 22, אושר בן 24) עם טביעת אצבע ברורה שעשו קפיצת מדרגה השנה. "אני פה" הוא מסוג השירים שאי אפשר היה לחמוק מהם השנה: במכוניות שעוברות עם חלון פתוח, בברים עד שעות מאוחרות, בפור-יו בטיקטוק, בסטוריז.
אם אושר כהן ואודיה הפכו לכוכבי על, אפשר להסתכל על אבי אבורומי ומור כיורשים שלהם. השיר שלהם שלהם היה חזק אצל חיילים, ילדים וטיקטוק.
אנחנו בספק אם מישהו במדינה לא יודע לצטט את המשפט "תפסיקי לעלות על מוניות", מתוך אלבום הבכורה והמצליח של סטטיק שלווה בשתי הופעות בהיכל מנורה. אחרי הפרידה ופירוק הצמד סטטיק ובן אל, סטטיק הוכיח שהוא יכול לשחרר להיטים גם כשהוא לבד.
מיילי סיירוס חטפה השנה את תשומת הלב של העולם כולו עם השיר הזה שנכתב על הגירושים שלה, והוכיחה שהיא עדיין אחת מכוכבות הפופ הטובות שיש. מה עושה פה שיר בינלאומי? כי החלטנו שדי, הגיע הזמן להפסיק את החלוקה המלאכותית. המטרה שלנו היא לשקף את השירים שהישראלים שמעו הכי הרבה השנה.
יש אמנים שלא מצליחים לייצר להיט גם בתקופת קריירה שלמה, אבל לא עדן חסון. "לאהוב אותך כל יום" נכתב לטובת החתונה של המפיק דולב רם (הידוע בשם דולי מתוך הצמד "דולי ופן") ולאחר האירוע השלישייה שחררו אותו כסינגל. התוצאה: מקום ראשון שלושה שבועות ברציפות.
במצעד שמתבסס על הצבעות, "אהבה" (המעולה) של אושר כהן כנראה היה מתברג בשלישייה הראשונה, בעיקר כי הוא יצא רגע לפני הקיץ. לקח לו רגע, אבל ברגע שהוא תפס אי אפשר לשחרר ממנו. נכון לרגע כתיבת שורות אלה הוא כבר שבעה שבועות רצופים במקום הראשון.
אייל גולן בן 52. יש אמנים שבגיל כזה היו מתקשים לייצר מוזיקה שנשמעת רלוונטית, אבל אחרי מספר שנים בלי להיט מדינה אמיתי, "עיר נמל" יצא - כחלק מהאלבום המסורתי שגולן משחרר בפסח - ושטף את הטיקטוק, הרשתות והפלייליסטים.
מעבר לבחירת שירים נכונה, אייל גולן הוא גם מבצע בחסד. אריק איינשטיין אמר עליו פעם שאפשר לכוון כלי נגינה עם הגרון שלו, זה עדיין נכון. בבלדה הנכונה הוא מרגש כמו שלא הרבה מסוגלים.
יונתן קלימי היה כותב ויוצר להיטים לכוכבים הגדולים בישראל, השנה הוא עשה כבר את השדרוג והצליח להביא להיט משלו: שמונה שבועות בעשירייה הראשונה וסך הכל 32 שבועות (מתוך 52 שיש בשנה) כניסות במצעדים השבועיים.
ב"אקורדים בלילות" כהן פולש קצת לסגנון של המנטור שלו, עומר אדם, עם פולק וקצת קאנטרי - אבל הפזמון הוא כולו "אושר כהן".
איזה להיט. סטטיק גייס את הזמרות הקרובות אליו לטובת אלבום הבכורה שלו "לירז" וב"טרנטולה" הוא הצליח להוציא מאגם בוחבוט משהו שאף אחד לא הצליח לפני. סקרנים לשמוע אותם שוב ביחד.
גם כשנועה קירל לא מנסה להוציא להיט זה כבר קורה לה בלי כוונה. שיר הגאווה שלא תוכנן לצאת מראש, לא יצא לאנשים מהראש.
אנה זק עובדת קשה בשביל קריירה מוזיקלית. אחרי שנה עם להיטי הענק "מי זאת" ו"לך לישון", "אולסטאר וגופיות" מדגיש את מה שהיא יודעת לעשות טוב.
חנן בן ארי סיפר באחד מהראיונות שלו ברדיו שההצלחה של פאר טסי עם האלבום שלו, ובעיקר "אהבה חולה", גרם לו לקנא (בקטע טוב) ועוררה אצלו רצון ליצור שיר שייכנס ללב של אנשים - הוא בהחלט הצליח.
כמה דרמה בשיר אחד. בעולם מקביל "ככה וככה" היה מככב על במות במחזות זמר. אין ספק שזה אחד מהשירים הטובים ביותר של כהן, שמצליחים להעביר דווקא את הכתיבה המעולה שלו: "אני נשבע לך השנה תראי אותי מתחתן".
עדן חסון כל הזמן מנסה להמציא את עצמו מחדש בשביל לקלוע לטעם של הקהל הרחב. זה יכול להיות בפלואו, בהפקה, בשירה.
ושוב: תודה לטיקטוק שנכנס לחיינו. אמנים לא צריכים יותר מכונות יח"צ משומנות, מספיק הבנה של הרשתות החברתיות, רגע ויראלי, וכמובן כישרון. זה בדיוק מה שקרה עם "ברולטה" של הדיג'יי הצעיר ערן יוסף שחבר לעידו בי ושגב.
אודיה עושה ריקליימינג לכל המבקרים שעקצו אותה על הדיקציה, על השירים שדומים אחד לשני, על השימוש שלה בפרידות בשביל שירים. לא פעם היא סיפרה שהיא שרופה על היפ הופ וראפ, ולכן זה לא מפתיע שהיא עולה על ביט דריל.
לא סתם השיר נפתח בשורות: "קומה 58" בשורות: "קומה 58 ואני בן 28 ... 9. פספסתי שנה, נו מה נשתנה". עומר אדם עבר לא מעט מאז שפרץ בגיל 15 (או 14?) והשנה האחרונה כנראה הייתה המשמעותית ביותר כי הוא החליט לקחת הפסקה קלה מישראל ולהתנתק.
אחרי המנוחה הוא חזר עם להיט המסיבות DXB TO TLV, שנוגן על ידי מרטין גריקס במסיבת שחרור האלבום. בשלב מסוים הוא שר "לדובאי יש את הגליץ, לתל אביב את השפיץ", ומה יותר שפיץ וגליץ מעומר אדם?
עומר אדם לא פעם נתפס בחתונות מהמגזר החרדי והוא גם מקפיד לתחזק את הפיד שלו עם תמונות של תפילין. מישהו מופתע שיש לו להיט עם השם "יצאה שבת"?
עומר אדם אחד המבצעים הטובים ביותר במדינה. רק הוא כנראה יכול לקחת את "סיגליות" של דיויד ברוזה, שהפך כבר מזמן ללהיט קריוקי, ולהפוך אותו ללהיט מוקלט ועוד עם ברוזה עצמו.
אמרנו שחנן בן ארי כתב אותו בשביל שייכנס ללב של כמה שיותר אנשים, אייל גולן שמע ובהחלט קיבל את המסר. היו שבועות שהביצוע שלו אפילו עקף את המקור במצעד השבועי.
ההיפ הופ כבר מזמן לא טרנד בישראל, אלא עמוד תווך במוזיקה. כל מה שיגרום לעומר אדם לשיר "יושב על הגמל שלי, תופר לי גלביה", אנחנו בעד.
חוץ מהעובדה שמדובר בלהיט משוגע, ב"גושפנקא" איזי ונועה קירל סוגרים מעגל אחרי שהראפר כתב לה את השיר הראשון בקריירה.
אין דבר שעופר ניסים אוהב יותר מאשר לתפוס את השמות החמים ביותר בים תיכוני (אבל לא) ולשחרר איתם טראקים לכבוד מסיבות הענק שלו.
השיר הכי מפתיע, כנראה, ברשימה של השנה. דריל של שני כוכבים בריטים. קשה לשים את האצבע מה בדיוק גרם לישראלים להאזין ללהיט הזה בלי הפסקה, אולי הגיטרה הספרדית.
כן, גם עם אוטוטיון אושר נשמע מעולה. מה אפשר להגיד? כנראה שהוא באמת יודע לעשות הכל.
יש מצב שמדובר בשיתוף פעולה של פעם בקריירה. להיט מעולה שאפשר לשמוע בחתונות, מסיבות ובכל מקום בערך. וכמובן שורת הסיום של עב"ז: "שתוק שתוק יא מלשין".
קצת סימבולי שהשיר הזה סוגר את רשימת 40 הגדולים. לשירים של עדם חסון יש יכולת להתפרס על תקופה ארוכה, וסיכוי גדול שעוד נראה את השיר הזה גם במצעד השנתי של שנה הבאה.