הקלט כסדרה


ההחלטה של אדיר מילר לסיים את "צומת מילר" זימנה הרבה שאלות. איך יודעים שהגיע הזמן של יצירה להיגמר? במה מתבטאת האבולוציה שבין "רמזור" ל"צומת מילר"? ואיך בכלל נראה חדר הכותבים של אדיר? מני אבירם מארח את את אדיר מילר לשיחה על יצירה, צחוק וסוף


בשנת 2014, דנה עדן קיבלה למשרד ההפקות הקטן שלה מייל תמים עם הכותרת - "טהרן". משם ועד לסדרה הישראלית הראשונה אי פעם שמופקת ביחד עם Apple והפיכתה לאחת מסדרות הדגל - הדרך ארוכה וגם מרתקת. דנה עדן, מפיקת ומיוצרות הסדרה ודני סירקין, הבמאי ומיוצרי הסדרה גם הוא - מדברים עם מני אבירם על כל התהליך, ולא מחסירים אף פרט


רון לשם הוא אחד היוצרים הישראליים המצליחים בעולם. מאחוריו יצירה ענפה שלא מזמן הגיעה לסוג של שיא עם "אופוריה". מני אבירם משוחח עם רון, כל הדרך ממקום מושבו בבוסטון, על אחורי הקלעים של תעשיית הדרמה העולמית, ההבדלים בינה לבין זו הישראלית וגם טיפים ליוצרים מתחילים ששווים כמו שיעור תסריטאות שנה ג'

\


"בלאדי מורי" היא קומדיה רומנטית שמודעת לעצמה וגם לחוקי הז'אנר. כל כך מודעת, שהיא מנפצת אותם אחד אחד. סתיו אידיסיס, יוצרת הסדרה, בשיחה עם מני אבירם על איך זה לכתוב סדרה בפעם הראשונה, מה זה אומר "לכתוב את עצמך" וגם כמה סודות מאחורי הקלעים


את הפרק הראשון של "הנערים" לקח לערוך שנה שלמה, לאחר שכבר נכתב וצולם. הסיבה - כמות הרבדים בסדרה שיש לקחת בחשבון. הפוליטי, החברתי, הדתי, התרבותי וכמובן הטלוויזיוני. לרגל יציאת הספר "הנערים - פולמוס" הסוקר את הסדרה מזוויות אלו, הגיע אחד משלושת יוצרי "הנערים", חגי לוי, לדבר על הספר, הסדרה וגם על שאר הסדרות ("תמונות מחיי הנישואין", "בטיפול", "הרומן") שהפכו אותו ליוצר הטלוויזיה הישראלי המצליח בעולם


רועי עידן הלך לטיפול פסיכולוגי שבעקבותיו החליט להתנדב במשטרה. כעשור לאחר מכן, העונה השנייה של "מנאייכ" באוויר ומעבר לבעיית ההתמכרות הקשה שנוצרה, יש לא מעט דברים לתת עליהם את הדעת. מה חשוב באווירה החורפית של הסדרה? האם השימוש במטען הפוליטי הוא לצורך דרמה בלבד? מה צפוי לנו בעונה השלישית? ומה ענה שלום אסייג כשהבמאי ביקש ממנו לספר "מאיפה הדמות באה"? יוצר הסדרה רועי עידן והכוכב שלה, שלום אסייג, בשיחה עם מני אבירם על דרמת המשטרה שבאה לנו בול


כבר שבע שנים שאלירן אליה כותב את "העיר הטובה", סיפור על מורה שנלחם בשביל התלמידים שלו. רק שמשהו, המניע האישי של אותו מורה - היה חסר. במשך שנים אלירן התחמק מלסיים את הפרויקט עד שיצא מהארון ולאחר מכן גם עם הסדרה. על ליהוק שמעצב דמות מחדש, על עשייה חברתית לצד יצירה (סגן ראש עיריית אור יהודה) וגם על למה הוא סולד ומבדיל בין הסדרה שלו לבין סדרות בהן בני נוער "דוקרים בשביל להרוג"


תחת ידיה של דגנית אטיאס גיגי עברו כבר עשרות סדרות שכולנו מכירים, כמו "שטיסל", "פאודה", "הטבח" ועוד רבות וטובות. מה הנוסחה לדרמה מנצחת, מהם השלבים ביצירת סדרה, מתי סדרה נולדת מחדש בחדר העריכה ומהם המבחנים שהיא מעבירה את מחלקת הדרמה שלה כדי לא להפסיק להתקדם?


"קופה ראשית" התחילה כסדרה קטנה בטלוויזיה החינוכית, אהובה בקרב יודעי חן. לאחר שהחינוכית נסגרה, עברה הסדרה לערוץ 10 שבהמשך נסגר גם הוא. בסופו של דבר, קיבלנו את "קופה ראשית" שכולנו מכירים, כשבדרך הספיקה הסדרה להיות מועמדת לפרס האמי. מה סוד ההצלחה שלה והאם זה קשור להבדלים בין סאטירה לקומדיה?


רובי דואניאס התחיל בכלל כשחקן אי שם בשנות ה-90 ב"הקומדי סטור", לאחר מכן כתב את "שמש", התגלגל לגמרי במקרה להיות במאי ומאז כבר הספיק להיות חתום על "השמיניה", "הפיג'מות", "הנפילים", "סברי מרנן" ועוד. איך כותבים סיטקום עם מאות פרקים - שיא עולמי ששבר, איך בכלל כותבים סיטקום מוצלח וגם: אבן דרך משמעותית אחת שהשאיר בעולם הטלוויזיה הישראלי בלי להתכוון


כל דרמה קמה ונופלת על דבר אחד חשוב - הליהוק. איך זה קורה, במה מתבטאות גישות הליהוק השונות ולמה חשוב מאוד ששחקנים יאזינו לפרק הזה? גלית אשכול והילה יובל הן מהמלהקות הבכירות והוותיקות בתעשיית הטלוויזיה הישראלית. יש להן הרבה סיפורים, וגם קצת תשובות



העונה הרביעית של "פאודה" הגיעה לסיומה ויש שיגידו שהיא התעלתה מעל כולם. אבי יששכרוף וליאור רז מספרים איך קרה שהשירות הצבאי שלהם הפך לסדרה הנצפית ביותר בלבנון ולאחת המצליחות בעולם. איפה עוברת ההכנה לדמויות ומה מבדיל בין סדרה נשית לסדרה גברית?


להמציא את "סקס והעיר הגדולה", להמר ש"משחקי הכס" תהיה להיט ולשנות את פני הדרמה עם "הסמויה". קרולין שטראוס כיהנה כנשיאת HBO Entertainment ובפרק מיוחד היא משתפת בסיפורים שמאחורי, במחשבות על עתיד הטלוויזיה ובטיפים שכל יוצר צריך לשמוע



אחרי ההצלחה חסרת התקדים של "האחיות המוצלחות שלי", זה היה עניין של זמן עד שגלית חוגי, נועה ארנברג וגורי אלפי יאחדו שוב כוחות בעוד דרמה קומית מצליחה. למה הן מזדהות עם חווה ונאווה - כוכבות הדרמה החדשה, מהי דרך העבודה שהחבורה סיגלה לעצמה ולמה הדבר הכי חשוב בעיניהם - זה הליהוק


לכתוב רב מכר בינ"ל שישפיע על רבבות תסריטאים, ללמד זוכי אוסקר ואמי ולהיקרא בתעשיה "הגורו של הגורואים". רוברט מקי הוא המרצה המבוקש בעולם לכתיבה ועכשיו, אחרי שהעביר בישראל את הסדנה האחרונה שלו, פגשנו אותו לשיחה על תסריטאות. איך תרבות ה-PC משפיעה על היוצרים, למה כותבות מצליחות פחות מכותבים ומה עושים כשנתקעים בכתיבה?


אחרי שליוותה אותה מיום הקמתה בעשור האחרון, קרן שחר הפכה למנכ"לית של KI - זרוע ההפצה, ההפקה והפיתוח הבינ"ל של קבוצת קשת. רגע לפני היא צוללת איתנו אל סודות המקצוע: איך מוכרים סדרה, מה שונה בהפקות של אירופה ואמריקה לעומת ישראל, איך גורמים לסדרה ישראלית להצליח בחו"ל, איזה סדרות לא צלחו את הרילוקיישן אל מעבר לים ומה היא ממליצה לכותבים ישראלים. וגם: כיצד המיתון העולמי ישפיע על שוק הסדרות ולמה למרות הכל היא אופטימית?



מאחורי כל אותם יוצרים שעושים את הדרמות שאנחנו רואים על המסך, עומד סוכן שעוזר להם להוציא את היצירה שלהם מן הכוח אל הפועל. הדבר שהכי עוזר לאריק קנלר - סוכן האמנים הכי גדול בארץ - להבין את המיוצגים שלו, זה שהוא בעצמו בעל נפש של אומן


איך יוצרים סדרה אמריקאית, אבל בכחול-לבן, מאיפה מתחילים לביים שחקנים הוליוודיים ולמה חששו שלא יבינו את הבדיחות? הצוות שעשה את "חאנשי" מורכב כולו מיוצרים שאומנם לא היה להם ניסיון בלעשות סדרה, אבל היה להם רעב ורצון להוכיח את עצמם. התוצאה מדברת בעד עצמה ועליזה חנוביץ' - היוצרת והשחקנית הראשית ומיקי טריאסט ואהרון גבע - הבמאים, מספרים איך הגיעו לעבוד ביחד, למה כמעט התפשרו על הליהוק ולמה עליזה לא רצתה במאית אישה


שירות משותף באפסנאות הוליד חברות וחלומות ליצור ביחד סדרה ביום מן הימים. כשמולי שגב התבקש למצוא תפקיד ראשי לאסי כהן, הוא ישר פנה לאסף הראל, אותו חבר מהצבא שכבר יצר איתו את "מ.ק 22". ביחד הם פיצחו את "מסודרים" - הסדרה שהייתה לחלוצה בקומדיה הישראלית, והקדימה את זמנה עם העיסוק בעולמות ההיי-טק. בשיחה עם מני הם חוזרים לכל הרגעים הקטנים והגדולים שעשו את הסדרה: איך גיבשו את הרביעיה, למה אמרו "לא" לגל גדות, מה היה כל כך מסובך בליהוק של ברלד ועל מה הם עדיין מצטערים היום? כל הסודות מאחורי סצינות השופוני שצולמו עם תקציב של הפקה ישראלית, הפספוס של המכירה לחו"ל וגם, האם יש סיכוי שתהיה עוד עונה?


היא בכלל למדה תסריטאות והייתה אמורה בעצמה לכתוב סדרות, אבל המסלול של קרני זיו השתנה והיא התגלגלה בין תפקידי תוכן בכל גופי השידור המובילים בישראל. בעשור האחרון היא מנהלת את תחום הדרמה של קשת, תוך שהיא יודעת בכל בוקר מה המשימה הכי ברורה שלה. על התחרותיות היומיומית, הרייטינג שמנהל את בחירת הסדרות, האלמנטים שחייבים להיות בסדרה כדי שתיקח אותה, הסכום חסר התקדים שהושקע בסדרות הדרמה שבקנה והפספוסים מהקריירה


הוא גדל בראשון לציון ואחרי השחרור מצה"ל, בהחלטה ספונטנית ובלי שום ניסיון, החליט לטוס להיות מפיק באמריקה. היום רם ברגמן הוא המפיק הישראלי הכי מצליח ועסוק בהוליווד. הוא חתום על סרטים מצליחים כמו "מלחמת הכוכבים - אחרוני הג'דיי", "לופר" ו"רצח כתוב היטב", ולאחרונה גם נכנס עם שותפו ליצירה לעולם הסדרות והטלוויזיה עם "פוקר פייס" שזוכה לשבחי המבקרים. על ההימורים שלקח בדרך, מתי התחילה החברות והעבודה הצמודה עם הבמאי ריאן ג'ונסון ועד כמה הוא מעורב במה שקורה על הסט?


האם כל סופר הוא גם תסריטאי וכל ספר הוא הצעה לתסריט? לאחר שקצרו תארים ופרסים, נעה ידלין ודרור משעני לקחו את היקום שהם יצרו בכתב והעבירו אותו אדפטציה לעולם הטלוויזיה. איך עוברים את התהליך הזה, מה שונה בכתיבה למסך ולמה זה גורם להם לכזאת התנגדות?


רגע לפני שהם ממריאים לצרפת להשתתף בפסטיבל "סירייס מאניה", יוצרי "גוף שלישי" - שירה חדד התסריטאית ושי קפון הבמאי, באים להתארח ולספר לנו על העשיה של אחת הדרמות המדוברות והמצליחות של השנה. על האתגר בלביים סיפור נשי מעמדת הבמאי, איך עוברים מעריכת טקסט לכתיבה של אחד והמסע בן שש השנים: מרעיון לסדרת נישה קטנה, לפריים טיים עם קאסט של כוכבים