נת"ע

ממתינים על הקו: מה תוקע את המטרו?

אחרי שהקו האדום של הרכבת הקלה יצא לדרך, בשעה טובה, אפשר כבר להסתכל קדימה ולצפות להגעתה של הרכבת הבאה – בקו הסגול. הקו, שייסע בין אור יהודה ויהוד-מונוסון לדרום ומרכז תל אביב (דרך רמת גן וגבעתיים) צפוי להיפתח בעוד שלוש שנים (אם כי בנת"ע הביעו חשש שהפתיחה תידחה לאור עיכובים בעבודות). ביולי קיבלו הזכייניות מימון לביצוע השלב השני שכולל את הקמת התשתיות והמערכות הטכנולוגיות ואת הזמנת קרונות הרכבת. הקו צפוי להסיע כ-256 אלף נוסעים ביום על פני 27 קילומטרים ו-46 תחנות.

הקו הירוק יהיה האחרון להיפתח – ב-2028 על פי התכנון המקורי. קו זה יעבור בין חולון וראשון לציון להרצליה כשהוא חוצה את תל אביב ויסתעף גם למרכז התעסוקה של רמת החייל. יהיו בו 62 תחנות לאורך 39 קילומטרים והוא ישרת כ-275 אלף נוסעים מדי יום.

למטרו – מערכת הסעת ההמונים שאמורה להוביל נוסעים אל ומהפרברים המרוחקים יותר של מטרופולין תל אביב (כמו כפר סבא, רעננה ורחובות) – נצטרך לחכות בסבלנות. חוק המטרו, שנועד לקדם את הפרויקט תוך עקיפת חסמים ביורוקרטיים, לא עבר בכנסת הקודמת בשל מחלוקות פוליטיות בין הקואליציה והאופוזיציה. השרה מירי רגב, שנכנסה למשרד התחבורה חצי שנה מאוחר יותר, הצהירה שלא תקדם את הפרויקט "כל עוד לא תהיה נגישות לפריפריה" ופועלת כדי להוציאו מניהולה של נת"ע. המטרו, שהיה אמור להיפתח ב-2032 על פי התוכנית המקורית, יהיה מוכן להפעלה חלקית על פי ההערכות המעודכנות רק ב-2034 ולהפעלה מלאה ב-2037. לא סופי.