אלון דניאל

יסמין מועלם

עוד לפני שהפרויקט הזה נולד, יסמין מועלם - האישה שרשמה פטנט על המשפט "עושים את זה נכון" - כבר הוברגה אליה חזק. הפריצה של יסמין עם "מסיבה" לא מרשימה רק משום שהיא הגיעה בתקופה הכי קשה שיכולה הייתה להיות לאמנים, אלא כי היא המשיכה עם שירים שעבדו טוב מאוד. "מחילה" ו"יחפים" הם שירים יפים, ויופי מוזיקלי לא תמיד מבטיח את אהבת הציבור, אבל או-הו כמה שהציבור הישראלי אוהב אותה. הקסם של יסמין הוא כנראה בשילוב העולמות שבהם היא מסתובבת: פעם היא בישראל השנייה ופעם בישראל הראשונה. בסטוריז שלה היא מעלה את רוסליה ומיד אחר כך את עומר אדם, ואז בוכה בדמעות של מעריצה בת 12 על מרגי. היא הכול מהכול, והיא בעיקר מסתכלת לכולם בגובה העיניים.


יסמין היא הראשונה ברשימה בגלל שבלעדיה הרשימה הזאת לא הייתה. היא זו שהוכיחה להמון נשים בישראל שהן יכולות ופתחה את השער ליוצרות וזמרות צעירות כמו אודיה, עמית שאולי, שחר אדמוני ועוד. פייר? די מרגש לחשוב על פוטנציאל השירים שהיא עוד יכולה לייצר. "אפס מאמץ" סירב לרדת מהמקום הראשון במשך כמה חודשים טובים, וזה עוד בלי השירה שלה. איך תיראה המוזיקה הישראלית בעשור הקרוב בעינינו? כמו שיסמין מועלם תחליט.

שי פרנקו

נוי פדלון

18 מיליון צפיות יש ל"סוודר" של נוי פדלון ביוטיוב. 15 מיליון כנראה נעשו באהבה כנה ואמיתית לשיר, והשאר הגיעו בשביל לשמוע את שאר המילים שבין השורות "זה לא בסדר" ו"תשימי את הסוודר" ששמעו בסטוריז, מחלונות המכוניות ואצל הקוסמטיקאית. שנה לפני שהוציאה את הלהיט הראשון שלה היא הייתה זמרת הליווי של איתי לוי וכתבה לו את "שתישרף האהבה".

אי אפשר לומר שכל השירים שפדלון הוציאה עד היום אחידים ברמתם, אבל הקול שהיא הביאה הוא שונה. היו המנוני פרידות ים-תיכוניים בישראל לפניה, כמובן, אבל רובם נכתבו על ידי גברים ובוצעו על ידי גברים. אפילו ב"סוודר" היא בעצם שרה בלשון זכר - אולי זו הדרך שלה להיחשף פחות בכתיבה ובשירה, או פשוט מהלך שהייתה צריכה לעשות כזמרת אנונימית בשביל שהשיר יעבור חלק יותר באוזן.

והנה עוד סיבה שבגללה נוי כאן: את האלבום הראשון שלה היא הוציאה תחת חברת הקלטות, אבל מאז החליטה שטוב לה יותר לבד, והיום היא מנהלת את עצמה. אולי בעתיד נקבל על זה גם איזה שיר פרידה.


מתוך ויקיפדיה, Star dust gali, CC BY-SA 4.0

כרקוקלי

טלי ולירון כרקוקלי יוצרות מוזיקה ישראלית כבר כמעט עשור. לפעמים השירים מצליחים יותר ולפעמים פחות, אבל זה לא מונע מהן להמשיך בדרך שלהן ולבנות לעצמן את קהל המעריצות והמעריצים שלהן. בשביל להבין את הדרך שעברנו במוזיקה הישראלית - הן ואנחנו - מספיק להיזכר בתגובות לאודישן ההוא ב"אקס פקטור", כמה חריג היה לראות אז שתי נערות מנגנות על קלידים עיבודים ללהיטי פופ טהורים. את הגישה הזו הן ממשיכות ליישם לאורך ההתפתחות היצירתית שלהן, עם מוזיקה מתוחכמת שלרגע לא מתנצלת על היותה מוזיקה פופ נשי מושלם.

ערן לוי

אודיה

הפופ האמוני בישראל קיבל בוסט מרענן בשנה האחרונה. דווקא הזרם שנחשב בעיני חלק מהקהל כמדיר נשים הצמיח שמות גדולים, וביניהן גם את אודיה, שנמצאת על הסקאלה איפשהו בין יסמין מועלם לנרקיס. מצד אחד יש את ״אם הייתי צריכה״ שבו היא מזכירה את ״הזמר הכי גדול במדינה״, ומצד שני יש את ״מה איתך אבא״ שבו מודה: ״אבא כולם חוגגים ורק אני בבית. אבא מישהו אמר לי משהו שגרם לי להרגיש כל כך קטנה״. אבל מעל הכל ישנו ״באתי להציל אותך״ שכתבה לאגם בוחבוט. פלואידיות שמימית כזו.

ניר אמיתי

תמר יהלומי

את החותם שלה תמר יהלומי השאירה כבר כשכתבה לעדן בן זקן את "חיים שלי", אחד משירי האהבה הפשוטים והמרגשים שהיו לנו. יהלומי מצטרפת לשורה של כותבות ישראליות שמכתיבות לזמרים הגדולים מה לשיר: מעומר אדם, דרך איתי לוי ועד לבת הזוג שרית חדד. בתקופה האחרונה החלה גם לכתוב לעצמה שירים, ואם רק תצליח לזקק גם עבור עצמה את הכתיבה המדויקת בלהיטים שכתבה לאחרים כמו "אוהבת אותי אמיתי" או "כשהכל ייגמר", אנחנו הולכים להאזין לה עוד המון בתקופה הקרובה.

אלה גולדמן

ג'יי למוטה

ג'יי למוטה בחרה לעצמה מסלול לא פשוט בכלל: ברלין, הופעות ביפן ועכשיו חזרה לישראל בשביל להוציא לראשונה מוזיקה בעברית. את השירים היא כותבת, מלחינה ומפיקה בעצמה (אם אתם חושבים שהמצב של הזמרות והיוצרות בישראל לא מספיק טוב, חכו שתשמעו מה קורה בעולם ההפקה). למוטה מפיקה מוזיקה כיפית ברמות שמשלבת את כל ההשפעות שצברה מעבר לים, ועושה רושם שהכיף האמיתי עוד לפנינו.

מיכאלה להט

איה זהבי פייגלין

יש כאלה שאומרים שהרוק הישראלי מת, אבל זה רק כי ״כל החתיכים אצלי״ של זהבי פייגלין התפרקה. זה לא מונע מהיוצרת החדה לבעוט ישר בבטן עם הטקסטים והגיטרה שלה, גם בגלגול הנוכחי והפחות-פאנקיסטי, לכאורה. אם יש מישהי שיכולה להביא את האינדי למחוזות המיינסטרים - זו היא. בכל הופעה שלה תמצאו לפחות שלושה ראפרים מצליחים שמעריצים אותה ואת הכתיבה הייחודית שלה, ואיפשהו יושבת עכשיו מישהי, שומעת אותה באוזניות, בוכה - וחולמת להיות איה זהבי פייגלין כשהיא תהיה גדולה.

רז דדון

גלי גבעון

סליחה על הקלישאה, אבל תזכרו טוב (אבל ממש טוב) את השם גלי גבעון, או יותר נכון Gali Givon. הישראלית בת ה-22 הפכה לפני כשנה להחתמה הבינלאומית הראשונה של יוניברסל בישראל, ואנחנו לגמרי רואים אותה משתלבת עם הגיטרה החשמלית שלה בפלייליסטים בין בילי אייליש לאוליביה רודריגו, עם עצירה נוסטלגית אצל אוונסנס. הרוק כנראה באמת לא מת, אלא פשוט הפך למגניב יותר.

טל עבודי

נגה ארז

היא חתומה בלייבל בינלאומי, התארחה בתכנית של ג'ימי קימל, מככבת בפלייליסט של קייטי פרי ומוציאה מהישראלים התלהבות פרובינציאלית כבר כמה שנים. כל זה - וגם הנתונים הטבעיים שלה ושל המוזיקה שלה - הופכים את נגה ארז לאחד הקולות הבולטים בסביבה המקומית. זה לא הגימיק, הפוני, האנגלית המשופשפת או חליפות האוברסייז - זו העובדה שארז, לצד המפיק והשותף אורי רוסו, יוצרת מוזיקה פרשית ורלוונטית שהופכת אותה ליוצרת מסקרנת מאוד. נשמח לאיזה גראמי, אבל לגמרי נסתפק גם בעוד להיט היסטרי.

אביחי ג'רפי

מאי ספדיה

אנחנו מלאי תקווה שלמאי ספדיה יש עוד להיטים בשרוול כמו "השמלה החדשה שלי" שכתבה לרן דנקר ולקחה חלק בהפקה שלו, או כמו ZAZA שכתבה, הלחינה והפיקה לענבל ביבי לאירוויזיון. נשמח אפילו עוד יותר אם היא תשמור אותם לעצמה, ואז תספר לכל העולם שהיא זו שהפיקה אותם.

רותם לבל

נונו

גם אם אתם לא מכירים עדיין את השם נונו, אתם כנראה מכירים את "בוקר ציח וצח". עכשיו, אחרי שהדבקנו אתכם בווירוס הזה ל-24 השעות הקרובות, אפשר לדבר על מפיצת העל שמאחוריו. נונו היא נעמי אהרוני גל, בת 23, והפרסונה המוזיקלית שלה היא קצת מה שקורה כשבדיחה בין חברים יוצאת משליטה. זה זר ומוזר, זה לא קשור לכלום, לפעמים זה כמעט מביך - וזה בדיוק כל הקטע. בהתחלה תרימו גבה, אחר כך תזמזמו בלי שליטה, בסוף תרצו להיות חלק מהחבורה שבה נולדה הבדיחה. להגיד שהקול של נונו מקורי זה קצת אנדרסטייטמנט, כי היא לא נשמעת כמו כלום וכלום לא נשמע כמוה. זה כנראה רק עניין של זמן, כי סביר שבקרוב נתחיל לשמוע את ההשפעה הפופית-אלקטרונית-קרינג'ית-קומית שלה על יוצרות אחרות, ונראה שיהיה כיף.

רן יחזקאל

עדן דרסו

"השיר הראשון שהוצאתי היה שיר אהבה לבחור שחור. זה לא היה סתם, זה היה כי אין את זה. מישהי צריכה להגיד לבחור שוקולד שהיא אוהבת אותו". כך הסבירה עדן דרסו את קטע הראפ הראשון שכתבה, והוסיפה שהיא רוצה לעשות המנונים לבנות. כשמאזינים לשירים שהיא כותבת זה כנראה המסר הראשון שעובר, וזה רק עניין של זמן עד שהיא באמת תביא המנון כזה שישבור את המדינה.

אריאל שלג

מורן דוד

מורן דוד התחילה כזמרת ומהר מאוד הבינה שהלחץ גדול עליה והיא מעדיפה לכתוב. מאז היא כתבה את "ויטני" והלחינה את "נשימה" לשירי מימון, כתבה את "לך עם האמת שלך" לעדן מאירי ועבדה עם זהבה בן, שרית חדד, אייל גולן, עברי לידר ועוד. בכל השירים שלה יש משהו אחד בולט מאוד: העוצמה. כולם זועקים משהו. כולם מלאים בנשמה של מורן דוד.

שי פרנקו

אקו

השם של אקו לא מספיק מוכר, אבל זה בסדר כי מי שיודע - יודע. היא נחשבת לאחת מהוותיקות בסצנת ההיפ-הופ הישראלי (יש לה אפילו שיר עם נגה ארז עוד לפני עידן החליפות, נשבעים) וליוותה את הפסקול של "המפקדת" עם ״עיניים אליי״ המידבק. אין לנו מספיק ראפריות נשים, וכשמאזינים לשירים המעצימים של אקו זה אפילו עוד יותר מבאס, כי היא מדגימה כמה כיף זה יכול להיות. וכיף הוא דרך מצוינת לעורר השראה בדור הבא של היוצרות, שכבר מבינות שההיפ-הופ המקומי רוצה וצריך אותן.

אלירן בניסטי

צליל קליפי

אין סגנון שצליל קליפי לא יכולה להתאים אליו את המילים שלה. שיר גאולה? בטח, קחו את "הולכת איתך" של נרקיס. שיר אהבה אופטימי? הנה "מסע" של אליעד. שיר תסכול של רווקים? בדוק, "מספרים" של מושיקו מור, ואל דאגה יש גם תסכול של רווקות "דייט גרוע" של שחר אדמוני. זה נדמה שקליפי כותבת לפי החוק הכי ישן בחוקי הכלכלה: היצע וביקוש. אם יש צורך מסוים היא כבר תדאג למלא אותו.

ערן לוי

נטע ברזילי

כל מי שבטעות מגלגל היום עיניים למשמע השם נטע ברזילי צריך לעצום אותן רגע, לנשום עמוק ולהיזכר באודישן הראשון שלה ל"הכוכב הבא". להיזכר בבחורה ההיא עם השמלה הצבעונית והלופר והמעשים המגונים והמרהיבים שעשתה ב-Rude Boy של ריהאנה. אפשר להיזכר גם באודישן השני, זה שבו ביצעה את "אבניבי" על גיטרה עם מיתר אחד. יודעים מה? אפשר גם לשחזר רגע את גמר אירוויזיון 2018. בכולם יש את אותה חוויה: צמרמורת בכל הגוף, וההבנה שהאישה הזאת היא מפלצת כישרון מטורפת.

חשוב מכך, נטע היא לרגע לא וואן היט וונדר, וגם לא וואן טריק פוני. אחרי "טוי" הגיעו להיטים בזה אחר זה - "באסה סבבה", "ננה בננה", "אפס מאמץ". את כולם אפשר לאהוב ואפשר שלא, אבל אי אפשר להתווכח על הסגנון האינדיבידואלי, המיומנות הרב-מערכתית, הכריזמה והקול החד-פעמי. הסינגל החדש, I Love My Nails (וגם הסרטון מההופעה שמתפוצץ עכשיו ביוטיוב) מוכיח שהתופעה המכונה נטע ברזילי רחוקה מלמצות את עצמה, וטוב שכך.

שי פרנקו

קרן פלס

רשימה שנפתחה עם המלכה החדשה יסמין מועלם חייבת להיסגר עם המלכה האם, קרן פלס. היא יוצאת רימון, היא כותבת, היא מלחינה, היא מפיקה, היא שופטת זמרים ואחר כך גם עושה איתם להיט (רון בוחניק) או מנהלת אותם אומנותית (רביב כנר). קרן פלס יכולה לעשות כל דבר שקשור למוזיקה.

אפשר שלא להתחבר לפסנתר, לסגנון הכתיבה ולאישיות, אבל דבר אחד אי אפשר לקחת מפלס: את העובדה שהאישה הזאת - עם "בלונים", "לשם", "אם אלה החיים" (בפאקינג גיל 16), "ואת", "רסיסים", "ויקיפדיה" ועוד ועוד - ליטרלי כתבה את פסקול חיינו.

קרן פלס הגדירה לפני שלוש שנים את נעמי שמר כ"סול מייט התרבותית" שלה והודתה שהיא שואבת ממנה השראה עד היום. אם החלום שלה הוא להיות המשוררת/פזמונאית הישראלית המשפיעה של המאה ה-21 בקצב הזה היא קרובה מאוד להגשים את החלום הזה עוד בימינו אנו. אם כל אחד רוצה להיות זמר, אז כל אחת רוצה להיות קרן פלס.